주차 / Week | 주차명 (주제) / Topic | 차시 / Session | 차시명 / Session Title | 형성평가 / Progress Assessment |
1 | 옛노래의 서정 주체 - 향가와 고려가요 / The
Lyrical Subject of Ancient Songs – Hyangga & Goryeo Gayo | 1-1 | 향가 이전의 고대 시가 / Ancient Songs Before Hyangga | |
1-2 | 향가의 범위와 형식적 특징 / The
Scope & Characteristics of Hyangga | |
1-3 | 향가의 역사적 전개상 / The
Historical Development of Hyangga | |
1-4 | 향가의 현실적 효과와 정서적 표현 / The
Practical Function & Sentimental Expressions of Hyangga | |
1-5 | 고려가요의 세계 / The
World of Goryeo Gayo | |
1-6 | 더 생각해볼 문제 /
Points to Consider Further | 퀴즈, 토론, 과제 / Quiz, Discussion, Assignment |
2 | 동아시아적 차원에서 본 전기소설 – 금오신화, 전등신화, 전기만록 / Fantasy
Fiction in the Context of East Asia – Geumo Sinhwa, Jiandeng Xinhua, Truyền kỳ mạn lục | 2-1 | 자료 개관 / Overview
of the Materials | |
2-2 | 애정 전기소설의 인간형 / The
Presentation of People in Romance Fantasy Fiction | |
2-3 | 주제의식 / Thematic
Consciousness | |
2-4 | 결말구조 / The
Structure of the Conclusion | |
2-5 | 공간 구성과 시간의식 /
Spatial Constructions & Time Consciousness | |
2-6 | 더 생각해볼 문제 / Points
to Consider Further | 퀴즈, 토론, 과제 |
3 | 전란의 동아시아 - 「최척전」과「김영철전」 / War-torn East Asia - 「Choe
Cheok Jeon」 &
「Kim
Yeong Cheol Jeon」 | 3-1 | 전란을 배경으로 한 소설들 / Tales Set
Against the Backdrop of War | |
3-2 | 「최척전」의특징 / The
Characteristics of 「Choe
Cheok Jeon」 | |
3-3 | 「최척전」의소설사적 의의 / The Historical Significance of 「Choe Cheok Jeon」 | |
3-4 | 「김영철전」의특징 / The Characteristics of 「Kim Yeong Cheol Jeon」 | |
3-5 | 「김영철전」의소설사적 의의 / The Historical Significance of 「Kim Yeong Cheol Jeon」 | |
3-6 | 더 생각해볼 문제 / Points to Consider Further | 퀴즈, 토론, 과제 / Quiz, Discussion, Assignment |
4 | 시적 평등 선언 - 김려의 「방주가」 / A Poetic Statement on
Equality - Kim
Ryeo’s 「Bangjuga」 | 4-1 | 작가 소개 / About
the Author | |
4-2 | 「방주가」개관 / Overview
of 「Bangjuga」 | |
4-3 | 「방주가」의인물 형상화 / Character
Portrayal in 「Bangjuga」 | |
4-4 | 「방주가」의평등의식 / 「Bangjuga」’s Egalitarianism | |
4-5 | 「방주가」에반영된 민중의 생활 현실 / The
Reality of People’s Lives as Portrayed in 「Bangjuga」 | |
4-6 | 더 생각해볼 문제 /
Points to Consider Further | 퀴즈, 토론, 과제 / Quiz, Discussion, Assignment |
5 | 체제 모순에 대한 시적 대응 – 정약용의 현실비판시 / A
Poetic Response to Systemic Contradictions: Jeong Yak Yong’s Socio-Critical
Poetry | 5-1 | 작가 소개 / About the Author | |
5-2 | 조선시대 현실비판시 개관 / Overview of Joseon Socio-Critical Poetry | |
5-3 | 정약용의 문예관과 현실인식 /
Jeong Yak Yong’s Literary Views & Perception of Reality | |
5-4 | 시를 통한 현실 고발 / Poetic
Criticisms of Reality | |
5-5 | 여성의 처지에 대한 증언 / Testimony
on the Plight of Women | |
5-6 | 더 생각해볼 문제 / Points
to Consider Further | 퀴즈, 토론, 과제 / Quiz, Discussion, Assignment |
6 | 고통의 공유와 여성의 연대 - 「덴동어미화전가」 / The Sharing of Suffering
& Solidarity Among Women - 「Dendong
Eomi Hwajeonga」 | 6-1 | 「덴동어미화전가」의 장르적 특징 / The
Characteristics of the Genre of 「Dendong
Eomi Hwajeonga」 | |
6-2 | 「덴동어미화전가」의 형식적 특징 / The Characteristics of the Form of 「Dendong
Eomi Hwajeonga」 | |
6-3 | 화전놀이의 준비 / The
Preparations for Hwajeon Nori | |
6-4 | 덴동어미의 인생유전 /
Dendong Eomi’s Life History | |
6-5 | 고통을 통과한 뒤의 달관 / Suffering
Followed by Enlightenment | |
6-6 | 더 생각해볼 문제 /
Points to Consider Further | 퀴즈, 토론, 과제 / Quiz, Discussion, Assignment |
7 | 민의 욕망과 행위 전략 - 야담의 세계 / The People’s Desires and Strategies of
Action: The World of Yadam | 7-1 | 야담 개관 /
Overview of Yadam | |
7-2 | 치부담 /
Money-making Tales | |
7-3 | 신분상승담 /
Social Advancement Tales | |
7-4 | 군도담 / Band
of Thieves Tales | |
7-5 | 더 생각해볼 문제 /
Points to Consider Further | 퀴즈, 토론, 과제 / Quiz, Discussion, Assignment |
8 | 일본에의 시선 - 「해유록」과「일동장유가」 / Views
on Japan: 「Haeyurok」 and 「Ildongjangyuga」 | 8-1 | 조일 관계와 통신사 / Joseon-Japan Relations & Envoys | |
8-2 | 「해유록」과「일동장유가」의작가 / The Author of 「Haeyurok」 and 「Ildongjangyuga」 | |
8-3 | 「해유록」내 일본 및 일본 문화에 대한 관찰 / Observations of Japan & its Culture in 「Haeyurok」 | |
8-4 | 「해유록」내 일본 사회에 대한 분석 / 「Haeyurok」's Critique of Japanese Society | |
8-5 | 「해유록」에나타난 외교 현장 / Diplomatic Encounters in 「Haeyurok」 | |
8-6 | 「일동장유가」의일본 인식 / 「Ildongjangyuga」's Perception of Japan | |
8-7 | 더 생각해볼 문제 / Points to Consider Further | 퀴즈, 토론, 과제 / Quiz, Discussion, Assignment |
9 | 대청제국에 대한 변방지식인의 시선 - 열하일기 / The
Perspective of a Frontier Scholar on the Qing Empire – Yeolha Ilgi | 9-1 | 열하일기를 보는 시각 / Perspectives on Yeolha Ilgi | |
9-2 | 열하일기의 성립 배경 / The Composition Background of Yeolha Ilgi | |
9-3 | 청나라에 대한 관찰 /
Observations of Qing | |
9-4 | 복합적인 자타인식과 문명의식 / The Multifaceted Awareness of Self, Other, and Civilization Consciousness | |
9-5 | 변방지식인의 면모 / The
Characteristics of a Frontier Scholar | |
9-6 | 더 생각해볼 문제 / Points
to Consider Further | 퀴즈, 토론, 과제 / Quiz, Discussion, Assignment |
10 | 동서 문명의 충돌과 융합 – 한국 고전문학과 서학 / The Clash and Fusion of Eastern and Western
Civilizations – Korean Classical Literature and Western Learning | 10-1 | 한역 서학서 개관 / An
Overview of Chinese Translations of Western Learning Texts | |
10-2 | 서양 문물에 대한 긍정적 평가 /
Positive Evaluations of Western Civilization & Culture | |
10-3 | 기하학을 탐닉한 지식인의 초상 / The
Portrait of an Intellectual Obsessed with Geometry | |
10-4 | 교우론과 조선후기 우정론 / <On Friendship> & the
Concept of Friendship in Late Joseon | |
10-5 | 서구적 인간중심주의 비판 / Western Anthropocentric Critiques | |
10-6 | 더 생각해볼 문제 / Points to Consider Further | 퀴즈, 토론, 과제 / Quiz, Discussion, Assignment |