주차
Week
|
주차명(주제)
Lecture Title
|
차시
Section
|
차시명 Section Title
|
학습내용 Learning
Material
|
1
|
동아시아 문화와 지식의 교류
East Asian Culture
and
Intellectual Exchange
|
1-1
|
근대 이전의 문화적 교류
Premodern Cultural Exchange
|
1-2
|
서구문화의 득세와 매개자로서의 일본
The Rise of Western Culture and Japan as Intermediary
|
1-3
|
일제강점기 일본문학의 영향력
The Influence of Japanese Literature in the Colonial Period
|
1-4
|
중국 문학,혹은
감추어진 매개
Chinese Literature, or the Hidden Mediator
|
1-5
|
전통과 외래의 경계
The Boundary of Tradition and the Foreign
|
2
|
캉유웨이(康有爲)의변법자강운동과 유학의 종교적 개신
Kang Youwei’s Hundred Days’ Reform
and
Religious Renewal of Confucian Studies
|
2-1
|
신소설 : 한국
근대문학의 시작
The New Novel: The Beginnings of Modern Korean Literature
|
2-2
|
신소설 <혈의누>
New Novel 〈Tears of Blood〉
|
2-3
|
<혈의누>의
외국인
Foreigners in 〈Tears of Blood〉
|
2-4
|
<혈의누>의작가
이인직 〈Tears of Blood〉 Author Yi
Injik
|
2-5
|
유학의 종교화와 이인직
Yi Injik and Religious Confucianism
|
2-6
|
동아시아에서의 공교운동
The Confucian Church Movement in East Asia
|
3
|
중국 의화본 소설집 <금고기관今古奇觀>과
이해조의 신소설
Korean Literature in East Asia
– Jingu Qiguan and Yi Hae-jo’s New Novels
|
3-1
|
신소설의 탄생
Birth of the New Novel
|
3-2
|
신소설 작가들
New Novel Authors
|
3-3
|
이해조의 창작방법 1
Yi Hae-jo's Writing Craft 1
|
3-4
|
이해조의 창작방법 2
Yi Hae-jo's Writing Craft 2
|
3-5
|
이해조의 소설관
Yi Hae-jo's Theory of the Novel
|
3-6
|
이해조의 소설사적 위치
Yi Hae-jo's Place in the History of the Novel
|
4
|
소설개혁론의 공화주의적 성격
The Republicanism of Novel Reform Theory
|
4-1
|
신채호의 소설개혁론
Sin Chaeho's Novel Reform Theory
|
4-2
|
‘국민의혼’으로서의소설
The Novel as the Soul of the People
|
4-3
|
<빌헬름텔>의수용과
공화정치의 이상
The Reception of 〈Wilhelm Tell〉 and the Republican Ideal
|
4-4
|
량치차오(梁啓超)의신민론과 소설개혁론
Liang Qichao's New People and Novel Reform Theory
|
4-5
|
동아시아에서의 민주제의 향방
The Course of Democratic Systems in East Asia
|
5
|
1919~1927년의상하이와 한국문학
Shanghai and Korean Literature, 1919-1927
|
5-1
|
20세기초반 혹은 파국의 시대
The Early Twentieth Century, or the Era of Collapse
|
5-2
|
삼일운동과 한국문학
The March First Movement and Korean Literature
|
5-3
|
상하이로 간 문인들: 이광수
Writers in Exile in Shanghai: Yi Kwang-su
|
5-4
|
상하이로 간 문인들: 주요한
Writers in Exile in Shanghai: Ju Yohan
|
5-5
|
상하이 그 후
After Shanghai
|
6
|
제1차국공합작에
대한 관심
Interest in the First United Front
|
6-1
|
1920년대의 중국
1920s China
|
6-2
|
주요섭의 소설 <첫사랑값>
Ju Yoseop's 〈The Cost of First Love〉
|
6-3
|
송영의 <인도병사>에나타난 국제주의
Internationalism in Song Yong's 〈Indian Soldier〉
|
6-4
|
국공합작의 붕괴와 KAPF의대응
Collaps of the First United Front and KAPF's Response
|
6-5
|
세계문학 속의 상하이 5.30 사건
The Shanghai May Thirtieth Movement in World Literature
|
7
|
만주, 혹은 동북지역에
대한 상상들
Manchuria, or Imaginings of the Northeast
|
7-1
|
만주국의 건설과 동북지역에 대한 관심
Foundation of Manchukuo and Interest in the Northeast
|
7-2
|
남만주 지역의 독립운동과 ‘반석’
The Independence Movement in Southern Manchuria and Panshi
|
7-3
|
남만주 지역 자치운동의 경과
The Movement for Autonomy in Southern Manchuria
|
7-4
|
만주국의 탄생과 재만 조선인의 선택
The Birth of Manchukuo and the Choice for Koreans in Mancuria
|
7-5
|
‘북향정신’의역사적 의미
The Historical Significance of the Northern Home Spirit
|
8
|
동아시아에서 《대지》(펄벅)의
유행과 토착성의 강조
The Popularity of Pearl Buck's 《The Good Earth》 and Emphasis on Locality
|
8-1
|
‘펄벅’이라는 현상
The Pearl Buck Phenomenon
|
8-2
|
동아시아에서의 펄 벅 수용
Buck's reception in East Asia
|
8-3
|
한국에서의 펄 벅 수용
Buck's reception in Korea
|
8-4
|
펄 벅 현상의 여파
Effects of the Pearl Buck Phenomenon
|
8-5
|
번역된 토착주의
Translated Locality
|
9
|
언어의 제국에서의 귀환
Return from the Empire of Language
|
9-1
|
염상섭 문학과 만주행의 의미
Yeom Sang-seop's Literature and the Meaning of Traveling to Manchuria
|
9-2
|
일본 패망 전후의 안동(단둥)풍경
Scenes of Andong(Dandong) around the time of the Japanese Defeat
|
9-3
|
민족적 갈등의 원인과 의미
Causes and Significance of Ethnic Tensions
|
9-4
|
언어의 제국으로서의 만주국
Manchukuo as an Empire of Language
|
9-5
|
민족적 정체성이라는 폭력
The Violence of Ethnic Identity
|
10
|
해방 직후의 낯선 풍경
Unrecognizable Scenery Post-Liberation
|
10-1
|
한국인 디아스포라
Korean Diaspora
|
10-2
|
허준의 경험과 소설 <잔등>
Heo Jun's Experience and 〈Lamplight〉
|
10-3
|
귀국 과정의 곤경과 그 이유
The Trials of Repatriation
|
10-4
|
잔류일본인을 대하는 두 가지 모습
Two Ways of Treating the Remaining Japanese
|
10-5
|
원한과 복수를 넘어서는 연대의 경험
Solidarity Beyond Resentment and Revenge
|