본문 바로가기

배우고 싶은 강좌를 찾아보세요.

추천 강좌

    다국어 설정

    강좌소개

    강좌 소개 Introducing the Course

    수업내용/목표 Course Objectives

    1. 한국인의 민족적 기원에 대해 설명할 수 있다. Students will be able to explain the ethnic origin of Koreans.
    2. 한국인의 민족의식 형성 과정을 열거할 수 있다. Students can summarize the process of national consciousness formation.
    3. 세계인이 공감할 수 있는 한국인상(韓國人像)에 대해 설명할 수 있다. Students will be able to account for a globally relatable image of Koreans.

    홍보/예시 영상 Promotional Video

    강좌 운영 계획 Course Plan

     

     

    주차
    Week

    주차명
    Weekly Title

    차시
    Session

    차시명
    Session Title

    1

    한국문화의 기원

    The Origins of Korean Culture

    1-1

    (도입)한국의 선사시대와 역사시대 The Story of Korea's Prehistoric and Historical Times

    1-2

    구석기문화 The Paleolithic Culture

    1-3

    신석기문화 The Neolithic Culture

    1-4

    청동기문화 The Bronze Age Culture

    1-5

    한국의 선사문화와 유라시아 Korean Prehistoric Culture and Eurasia

    1-6

    (소결)한국 선사문화의 혼종성 Cultural Hybridity of Korean Prehistoric Culture

    2

    한국인의 기원

    Origins of Korean

    2-1

    (도입)한반도의 현생인류와 고민족 Contemporary and Ancient Peoples of the Korean Peninsula

    2-2

    구석기시대의 슬기사람 Homo Sapiens of the Paleolithic Age

    2-3

    신석기시대의 슬기슬기사람 Homo Sapiens Sapiens of the Neolithic Age

    2-4

    고조선지역의 예맥(濊貊)족 Yemaek people in the Old Chosŏn region

    2-5

    삼한지역의 한()족 Han People in the Samhan Region

    2-6

    (소결)예맥족과 한족의 동화와 공존 The Assimilation and Coexistence of Yemaek and Han People

    3

    의지와 표상으로서의 단군:신화와 역사의 절합

    The Myth of Tan'gun as the Will and Representation and the Philosophy of History

    3-1

    (도입)한국사에서 단군의 위치 The Status of Tan'gun in Korean history

    3-2

    단군신화의 세계 World of Tan'gun Myths

    3-3

    고조선의 성립과 변천 Establishment and Transformation of Old Chosŏn

    3-4

    단군기원(檀君紀元)의전통 Traditions of Tan'gun Origins

    3-5

    북한의 단군릉과 고조선 인식 North Korea's Tomb of Tan'gun and Recognition on Old Chosŏn

    3-6

    (소결)단군과 고조선의 역사적 의의 Historical Significance of Tan’gun and Old Chosŏn

    4

    기자조선과 중화주의

    Kija Chosŏn and Sinocentrism

    4-1

    (도입)동방예의지국과 기자(箕子) The Courteous Country of the East and Kija

    4-2

    기자동래설과 동이족설의 형성 Formation of Kija Tongnaesŏl (the Theory of Kija's Migration) and Tong-ijoksŏl (the Theory of Tong-i Tribe)

    4-3

    동방 군자국 인식의 전개와 최치원 The Development of Perception of the Eastern Noble Country and Ch’oe Ch’iwŏn

    4-4

    고려의 소중화의식과 기자묘(箕子廟) Koryŏ's Perception as Minor Central Civilization and Tomb of Kija

    4-5

    준왕남래설과 삼한정통론 Junwang Namnaesŏl (the Theory on Southern Migration of Jun of Old Chosŏn) and Samhan Chŏngt'ongnon (the Theory of Orthodoxy in Three Han)

    4-6

    (소결)만들어진 역사,기자조선 Invention of History : Kija Chosŏn

    5

    한국의 국가형성과 종족구성

    Formation of States and Ethnic Composition in Korea

    5-1

    (도입)한국의 초기국가 Korean Early States

    5-2

    고조선의 국가형성과 종족 State Formation and Tribes in Old Chosŏn

    5-3

    부여·고구려의국가형성과 종족 State Formation and Tribes of Puyŏ and Koguryŏ

    5-4

    백제의 국가형성과 종족구성 State Formation and Ethnic Composition of Paekche 

    5-5

    신라·가야의국가형성과 종족구성 State formation and Ethnic Composition of Silla and Kaya

    5=6

    (소결)한국 초기국가의 종족구성 Ethnic Composition of Korean Early States

    6

    삼국시대의 역사편찬과 자타 인식

    History Compilation of the Three Kingdoms Period and Perception of Self and Others

    6-1

    (도입)고대 동아시아의 역사편찬 History Compilation in the Ancient East Asia

    6-2

    고구려의 역사편찬과 광개토대왕비 History Compilation of Koguryŏ and the Stele of King Kwanggaeto

    6-3

    백제의 역사편찬과 칠지도 History Compilation of Paekche and Ch'iljido

    6-4

    신라의 역사편찬과 진흥왕순수비 History Compilation of Silla and the Stele of King Chinhŭng

    6-5

    삼국의 상호인식과 가야 Mutual Recognition of the Three Kingdoms and Kaya

    6-6

    (소결)삼국의 역사편찬과 국가의식 History Compilation of the Three Kingdoms and the State Consciousness

    7

    통일신라와 남북국 : 동화와 공존

    Unified Silla and Northern-Southern States : Assimilation and Coexistence

    7-1

    (도입)통일신라시대와 남북국시대 Unified Silla Period and Northern-Southern States Period

    7-2

    신라는 삼국을 통일하였는가 Did Silla Unify the Three Kingdoms?

    7-3

    발해는 고구려를 계승하였는가 Did Parhae Succeed Koguryŏ?

    7-4

    신라통일론의 등장과 전개 The Emergence and Development of the Theory on Unification by Silla.

    7-5

    남북국론의 등장과 전개 The Emergence and Development of the Northern-Southern States Theory

    7-6

    (소결)삼국의 동화와 공존 Assimilation and Coexistence of the Three Kingdoms

    8

    원간섭기 입성론 논란에 나타난 고려인의 자기 인식

    The Self-awareness of the Koryŏ people in the Ipsŏngnon Controversy in Yuan Interference Period

    8-1

    (도입)원간섭기와 입성론에 대해 이해 Understanding the Yuan Interference Period and Ipsŏngnon

    8-2

    입성론이 제기된 몇 가지 이유들 Reasons Behind Ipsŏngnon

    8-3

    1, 2차입성론 이해 Understanding the 1st and 2nd Ipsŏngnon

    8-4

    3~7차입성론 이해 Understanding the 3rd to 7th Ipsŏngnon

    8-5

    입성 반대세력의 논리 The Logic of the Opposing Forces of Ipsŏng

    8-6

    (소결)입성론에서반원정책으로 From Anti-Ipsŏngnon to Anti-Yuan Policy

    9

    문치주의에 나타난 조선인의 공동체주의

    Chosŏn People’s Communitarianism in the Principle of Rule by Civil Officials

    9-1

    (도입)‘유교문치주의개념에 대한 이해 Understanding the Concepts of ‘Confucianism’ and ‘Principle of Rule by Civil Officials’

    9-2

    경연(經筵)제도에대해 이해 Understanding the Confucian Lecture System

    9-3

    대간(臺諫)제도에대한 이해 Understanding the Censorial (Taegan) System 

    9-4

    사관(史官)제도에대한 이해 Understanding the Office of History System

    9-5

    교화제도에 대한 이해 Understanding of Transformation through Education System.

    9-6

    (소결)조선문치주의 사회제도의 누적된 경험이 형성한 조선인의 공동체주의 Chosŏn’s Communitarianism Formed by Accumulated Experience in Social Institutions and the Principle of Rule by Civil Officials

    10

    조선인의 의로움에 대한 도덕적 실천

    Moral Practice of Chosŏn's Righteousness

    10-1

    (도입)계유정난과 단종복위사건 Kyeyu Campaign and Tanjong Restoration Incident

    10-2

    사육신과 생육신 Six Martyred Ministers and Six Surviving Ministers

    10-3

    처사(處士)의등장 Rise of Reclusive Scholars

    10-4

    김굉필과 소학(小學)』 Kim Koengp’il and Elementary Education

    10-5

    의병(義兵) The Righteous Army

    10-6

    (소결)의로움에 대한 실천을 중시하는 조선인의 도덕적 지향성 및 [총괄평가시험] Moral orientation of Chosŏn People Who Valued the Practice of Righteousness [Final Exam]

    강좌운영팀 소개 Introducing Course Management Team

    교수자 Instructor

    박대재 professor
    박대재 교수 Prof. Park Dae-Jae
    고려대학교 한국사학과 교수 Professor, Dept. of Korean History, Korea University

    고려대학교 한국사학과 문학박사 PhD in Korean History, Korea University
    고려대학교 사학과 문학석사 MA in History, Korea University
    고려대학교 한국사학과 문학사 BA in Korean History, Korea University
    이정철 professor
    이정철 교수 Prof. Lee Jung Chul
    경북대학교 영남문화연구원 전임연구원 Researcher, Institute of Youngnam Culture Research, Kyungpook National University

    고려대학교 사학과 박사 PhD in History, Korea University
    고려대학교 사학과 석사 MA in History, Korea University
    고려대학교 사학과 학사 BA in History, Korea University

    강좌지원팀

    조교
    조교 : 안주영 Ahn Ju Young
    고려대학교 역사학과 박사수료 PhD Candidate, Graduate School of History, Korea University
    E-mail: invoice89@korea.ac.kr

    강좌 수강 정보 Course Registration Information

    이수/평가정보 Completion / Assessment Information

    이수/평가정보
    과제명 Assignment퀴즈 Quiz토론 Discussion중간고사 Midterm기말고사 Final
    반영비율 Ratio50%%%50%

    ※ 총 60% 이상 점수 획득 시, 이수증을 발급받을 수 있습니다.  A certificate will be issued to students who achieve a total score of 60% or higher.

    강좌 수준 및 선수요건 Course Level and Requirement(s)

    이 강좌는 유익한 내용이 다수 포함되어 있습니다. This course includes various instructive contents.

    교재 및 참고문헌 Coursebook and Reference(s)

    이 강좌는 여러가지 참고자료가 많이 있습니다. This course includes various references.

    자주 묻는 질문 Frequently Asked Questions

    강좌 교재가 따로 있나요? Is there additional coursebook?

    네. 있습니다. Yes, there is.

     

    미리보기

    분야 인문 (인문과학)

    난이도 전공기초

    운영기관 고려대학교 한국사연구소

    이수증 발급

    주차 10 주

    학습인정시간 1시간 12분 (13시간 17분)

    수강신청기간 24.04.01 ~ 25.12.31

    강좌운영기간 24.04.01 ~ 25.12.31

    전화번호 -

    자막언어 -

    강좌언어 한국어(ko)

    추천강좌
    같은기관강좌