본 강좌는 한반도 역사의 각 시대별 상황 속에 전개된 다양한 이야기를 인물사 연구의 방법으로 접근하였다. 역사의 중요한 전환점을 만든 인물들의 활약과 사상, 상호간 라이벌 관계에서 벌어지는 선택과 결과, 그리고 후대의 평가를 다룬다.
이 강좌를 통해 학습자는
- 한국 고대부터 중세 한말기까지 중요한 전환점에 있었던 역사적 인물을 살펴보며, 그 시대 상황을 헤아리고, 후대의 평가를 이해해본다.
- 한반도의 역사를 인물사 중심으로 살펴보면서 시대적 흐름을 꿰어볼 수 있다.
- 주요 역사 인물의 당시 상황인식, 선택과 판단에 대해 현재의 관점에서 재평가해보고, 역사적 성찰의 계기로 삼아볼 수 있다.
This course covers various stories that unfolded in each period of Korean history through the method of studying history through figures. The course deals with the activities and thoughts of people who created important turning points in history, the choices and results that occurred in their mutual rivalries, and their assessments by later generations.
본 강좌는 총 11주차로 구성되어 있다. 교수자의 강의는 10주 동안 진행되며, 11주차에 총괄평가를 실시한다. 각 주의 강의는 주제별로 2~3차시의 영상으로 구성되어 있으며, 학습자가 강의내용을 확인하는 퀴즈와 강의 내용을 보충하는 읽기 자료 등 비영상 학습요소가 포함되어 있다. 학습자는 매주 강의 영상을 시청하고 학습활동을 마쳐야 해당 주의 과정을 이수한 것으로 인정된다.
교수자는 주차별로 한반도 삼국시대부터 한말기까지 당시의 시대 상황에 대한 설명을 하고, 해당 시기의 주요 인물을 두 사람씩 선정하여 각자의 이해 방식과 결단, 결과 등에 대해 살펴본다. 학습자는 주요 인물에 대한 기본 정보와 함께 당대의 상황을 가정해보면서 본인의 판단과 평가의 시각을 가져볼 수 있다.
This course consists of 11 weeks in total. The instructor's lectures will run for 10 weeks. Week 11 is for a final. Each week's lecture is composed of 2 to 3 videos depending on specific themes of the lecture. The course includes non-video learning components such as quizzes to review the lecture content and supplementary reading materials. Students are required to watch the entire lecture videos and complete the learning activities each week to receive credit for each week.
The course introduces the historical context of Korea from the Three Kingdoms period to the last phase of the Joseon Dynasty, focusing on two key figures from each era. The course also examines how historical figures of each era understood their time, how they made important decisions, and what the outcomes of their decision were. Beyond the factual information about these historical figures, students are encouraged to place themselves in each historical context and evaluate the figures’ actions, based on their own judgments.
주차 | 주차명(주제) | 차시 | 차시명(학습내용) | 평가방법 |
1 | 서론 및 삼국의 대립과 성왕, 진흥왕 Introduction & Confrontation among the Three Kingdoms (King Seong vs. King Jinheung) | 1-1 | 서론 – 역사의 현재성 Introduction: Contemporariness of History | 퀴즈 Quiz |
1-2 | 인물사 학습의 장, 단점 Merits and Limitations of Studying History through Figures | |||
1-3 | 삼국의 성장과 대립 Growth and Confrontations of the Three Kingdoms | |||
1-4 | 백제 성왕과 신라 진흥왕의 관산성 전투 The Battle of Gwansan Fortress: King Seong of Baekje vs. King Jinheung of Silla | |||
2 | 남북국의 성립과 김춘추, 연개소문 Formation of the Northern and Southern States (Kim Chun-chu vs. Yeon Gaesomun) | 2-1 | 신라의 반도 통일 정책 Silla’s Policy to Unify the Korean Peninsula | 퀴즈 Quiz |
2-2 | 김춘추와 연개소문 Kim Chun-chu and Yeon Gaesomun | |||
2-3 | 신라의 반도 통일 Silla’s Unification of the Korean Peninsula | |||
2-4 | 발해의 등장과 남북국 관계 Emergence of Balbae and International Order between the Southern and Northern States | |||
3 | 한국 불교사의 전개와 원효, 의상 Buddhism in Korean History (Wonhyo vs. Uisang) | 3-1 | 한국 불교사의 전개 Buddhism in Korean History | 퀴즈 Quiz |
3-2 | 고려와 조선시대의 한국 불교 Korean Buddhism during the Goryeo and Joseon Period | |||
3-3 | 불교사의 양대 산맥 – 원효 Wonhyo, One of the Two Giants in a History of Buddhism | |||
3-4 | 불교사의 양대 산맥 – 의상 Uisang, One of the Two Giants in a History of Buddhism | |||
4 | 고려의 건국과 왕건, 견훤 Founding of Goryeo (Wang Geon vs. Gyeon Hown) | 4-1 | 신라 말기의 사회 상황 Social Situation of Late Silla | 퀴즈 Quiz |
4-2 | 신라 말기 부패와 사회변화 Corruption and Social Changes during Late Silla | |||
4-3 | 후삼국의 등장과 통일 – 궁예와 견훤 Emergence of the Three Kingdoms and the Unification of the Three Kingdoms: Gungye and Gyeon Hown | |||
4-4 | 후삼국의 등장과 통일 – 왕건 Emergence of the Three Kingdoms and the Unification of the Three Kingdoms: Wang Geon | |||
5 | 고려 중기의 사회 상황과 묘청, 김부식 Society of Mid-Goryeo (Myocheong vs. Kim Bu-sik) | 5-1 | 고려 전기의 사회 상황 Social Situation of Early Goryeo | 퀴즈 Quiz |
5-2 | 고려 중기의 사회 상황과 서경 천도 Social Situation of Mid-Goryeo and the Relocation of the Capital to the Western Capital | |||
5-3 | 묘청과 김부식 Myocheong and Kim Bu-sik | |||
5-4 | 묘청의 난 The Rebellion of Myocheong | |||
6 | 고려 멸망과 최영, 이성계 Fall of Goryeo (Choe Yeong vs. Yi Seong-gye) | 6-1 | 고려 말기의 시대 상황 Social Situation of Late Goryeo | 퀴즈 Quiz |
6-2 | 고려말 신진사류와 개혁운동 Emergence of Newly Rising Confucian Scholars and the Reform Movements | |||
6-3 | 최영 Choe Yeong | |||
6-4 | 이성계와 최영 Yi Seong-gye and Choe Yeong | |||
7 | 조선 초기의 유교 정치와 성삼문, 신숙주 Confucian Rule during Early Joseon (Seong Sam-mun vs. Sin Suk-ju) | 7-1 | 조선 초기의 태조~태종대의 정치 상황 Political Situation of Early Joseon, from the Reign of King Taejo to King Taejong | 퀴즈 Quiz |
7-2 | 조선 초기 세종~세조대의 정치 상황 Political Situation of Early Joseon, from the Reign of King Sejong to King Sejo | |||
7-3 | 성삼문과 단종 복위 Seong Sam-mun and the Reinstatement of King Danjong | |||
7-4 | 신숙주와 역사적 평가 Sin Suk-ju’s Assessment in History | |||
8 | 임진왜란과 이순신, 원균 The Imjin War (Yi Sun-sin vs. Won Gyun) | 8-1 | 임진왜란의 배경과 전개 Background and the Course of the Imjin War | 퀴즈 Quiz |
8-2 | 조선의 임진왜란 대응과 정유재란 Joseon’s Response and the Second Japanese Invasion | |||
8-3 | 이순신과 임진왜란 Yi Sun-sin and the Imjin War | |||
8-4 | 이순신과 원균의 평가 Yi Sun-sin’s and Won Gyun’s Assessment | |||
9 | 조선 후기의 붕당정치와 송시열, 윤증 Factional Politics during Late Joseon (Song Si-yeol vs. Yun Jeung) | 9-1 | 조선 후기의 붕당 정치 Factional Politics during Late Joseon | 퀴즈 Quiz |
9-2 | 조선 후기의 탕평정치와 세도정치 The Policy of Impartiality and the Government by Royal In-law Families during Late Joseon | |||
9-3 | 송시열과 윤증의 갈등 Conflict between Song Si-yeol and Yun Jeung | |||
9-4 | 윤증과 회니시비 Yun Jeung and the Noe-Ni Dispute | |||
10 | 쇄국, 개화정책과 대원군, 명성왕후 Isolationist Policy and the Enlightenment Policy during the Final Years of Joseon (Daewongun vs. Queen Myeonseong) | 10-1 | 세도 정치기의 사회 상황 Social Situation during the Government by Royal In-law Families | 퀴즈 Quiz |
10-2 | 홍경래의 난과 천주교 박해 The Rebellion of Hong Gyeong-rae and the Catholic Persecution | |||
10-3 | 흥선대원군과 명성왕후 Heungseon Daewongun and Queen Myeonseong | |||
10-4 | 개화정책과 갈등 양상 Policies of Enlightenment and Political Conflicts | |||
11 | 총괄평가 Final Evaluation | 11 | 기말시험 Test | 퀴즈 Quiz |
과제명 | 퀴즈(Quiz) | 기말고사(Final Exam) |
---|---|---|
반영비율 | 80% | 20% |
※ 총 60% 이상 점수 획득 시, 이수증을 발급받을 수 있습니다.
※ A certificate will be issued if the learner earns a total score of 60% or higher.