조선시대 신분제의 형성과 전개를 심도 있게 살펴본다. 조선시대를 신분제 관점에서 이해하여 정치, 사회, 경제 등 사회 전반의 변화양상을 살펴본다.
This course delves into the formation and development of the social status system of the Joseon dynasty. By the examination of the social status system, students will learn not only Joseon’s state administration and society, but also the overall changes in Joseon’s society such as its politics, society, and economy.
본 강의는 총 10주차로 구성되어 있고, 강의는 10주 동안 진행된다. 각 주의 강의는 주제별로 3개~4개(차시)의 영상으로 구성되어 있다. 주차별로 학습자가 해당 주차의 학습 내용을 스스로 정리하고 확인할 수 있는 퀴즈, 강의 내용을 보충하는 읽기자료 등 비영상 학습요소가 포함되어 있다. 학습자는 매주 강의 영상을 시청하고 학습활동을 마쳐야 한주 과정을 이수한 것으로 인정된다.
This course consists of 10 weeks of lecture. The lecture each week consists of 3 to 4 videos depending on the themes of the course. The course includes non-video learning components such as quizzes and supplementary reading materials to allow learners to organize and review the content of the course. Students are required to watch the weekly lecture videos and complete the learning activities to be credited for the course requirements each week.
주차 | 주차명(주제) | 차시 | 차시명(학습내용) | 평가방법 |
1 | 조선왕조의 신분제 Social Status System of the Joseon Dynasty | 1-1 | 신분제: 전근대사회의 특징 Social Status System and the Characteristics of the Premodern Society | 퀴즈 Quiz |
1-2 | 동아시아의 신분제 Social Status System of East Asia | |||
1-3 | 중국 수당(隋唐) 제국과 율령체제(律令體制) Sui and Tang China and Their Codes of Law | |||
1-4 | 율령체제 동아시아로의 확산 Spread of the Legal Code System Throughout East Asia | |||
1-5 | 조선왕조의 국가운영기조: 국역체제(國役體制) The State Covee System, the Basis on which the State of Joseon was Managed | |||
2 | 조선 초기 신분제도의 운영 Social Status System Operated in Early Joseon | 2-1 | 기본 방향: 제민정책(齊民政策) Basic Direction of Administration: Policies to Make All People Equal Subjects of the State | 퀴즈 Quiz |
2-2 | 국가운영의 골격: 양천제(良賤制) The Commoner and Base People System as the Framework for Managing State Affairs | |||
2-3 | 국가의 작동 방식 How the State Operated | |||
2-4 | 운영의 모순: 세습 권력자에 대한 예우 문제 Preferential Treatment of Hereditary Elites | |||
2-5 | 운영의 모순: 세습 권력자에 대한 예우 문제 Conflict between the State Corvee System and Social Conventions | |||
3 | 국역체제(國役體制)의 붕괴와 양천제(良賤制)의 약화 Collapse of the State Corvee System and the Deterioration of the Commoner and Base People System | 3-1 | 15세기: 이상적인 왕조 체제 Ideal Dynastic System in the 15th Century | 퀴즈 Quiz |
3-2 | 연산군(燕山君)의 폭정과 체제 위기 Crisis of the Dynasty Brought by the Tyranny of Yeonsangun | |||
3-3 | 국가재정의 파탄과 조세 부담의 증가 Bankruptcy of State Finances and the Increase of Tax Burden | |||
3-4 | 농민층의 경제적 위기와 양천제의 동요 Crisis of the Peasants and the Agitation of the Commoner and Base People System | |||
3-5 | 양인층(良人層)의 몰락과 노비(奴婢)의 급증 Decline of the Commoner Class and the Surge in the Number of Slaves | |||
4 | 새로운 사회계층, 사족(士族)의 등장: 1520년대 Newly Emerging Social Class of Scholar-Officials in the 1520s | 4-1 | 부를 쌓는 사람들 People Who Amassed Wealth | 퀴즈 Quiz |
4-2 | 농장(農庄)의 발달 Development of Farms | |||
4-3 | 사족의 공인과 신분적 특혜: 전가사변형 면제권(1) Official Recognition of Scholar-Officials and Their Right to be Exempt from Corporal Punishment | |||
4-4 | 사족의 특권(2): 정직(正職)독점권 Scholar-Officials’ Right to Monopolize Regular Government Posts | |||
4-5 | 사족의 특권(3): 향촌 운영권 Scholar-Officials’ Right to Govern Local Regions Outside of the Capital | |||
5 | 사림파(士林派)의 집권과 성리학적 질서의 확산 Seize of Power by the Neo-Confucian Literati and the Spread of the Neo-Confucian order | 5-1 | 성리학 학파의 출현 Emergence of the Neo-Confucianists | 퀴즈 Quiz |
5-2 | 훈척세력과의 갈등 Conflict between the Neo-Confucianists and the Royal Meritorious Relatives | |||
5-3 | 사림파의 집권과 노선 투쟁 Seize of Power by the Neo-Confucian Literati and Their Political Strife | |||
5-4 | 성리학적 지식인, 선비의 탄생 Birth of the Seonbi, Scholars Adhering to the Doctrine of Neo-Confucianism | |||
6 | 사족, 국가의 간성(干城) Scholar Officials as the Defenders of the State |
6-1 | 전근대 동·서양의 주요 군사 전력(戰力) Main Military Forces of the East and West during the Premodern Era | 퀴즈 Quiz |
6-2 | 군역, 보편적 사환권 Military Service as the Right to be Appointed to a Government Official | |||
6-3 | 1555년(명종 10) 을묘왜변(乙卯倭變) The Japanese Invasion of 1555 | |||
6-4 | 1592년(선조 25) 임진왜란(壬辰倭亂) The Imjin War of 1592 | |||
6-5 | 기병(騎兵) 시대의 종말 End of the Era of Cavalry | |||
7 | 사족지배구조의 성립 Establishment of the Ruling Structure of Scholar-Officials | 7-1 | 임진왜란 시기 사회상 Society during the Imjin War | 퀴즈 Quiz |
7-2 | 의병(義兵) 활동 Activities of the Righteous Army | |||
7-3 | 무과 응시와 모곡(募穀) 활동 Taking the Military Examination and the Collection of Grain | |||
7-4 | 전후 복구작업의 전개 Post-war Restoration Projects | |||
7-5 | 사족의 특권(4): 군역 면제권 Scholar-Officials’ Right to be Exempt from Military Service | |||
8 | 사족의 분화와 위계의 조정 Differentiation of the Scholar-Official Class and the Adjustment of Hierarchy | 8-1 | 전후 사족층의 분열 Division of the Scholar-Official Class after the War | 퀴즈 Quiz |
8-2 | 사족층의 분화 Differentiation of the Scholar-Official Class | |||
8-3 | 지역사회의 중층성 Multilevel Local Communities | |||
8-4 | 정치투쟁의 전개: 예안 사례 Political Struggles: The Case of Yean | |||
8-5 | 종족(宗族) 촌락의 형성 Formation of Lineage Villages | |||
9 | 서얼(庶孼) 문제 Issues on the Offspring of the Concubines of Yangban | 9-1 | 소설 <홍길동전> Tale of Hong Gil-dong | 퀴즈 Quiz |
9-2 | 닫혀지는 사회진출로 Closed Path towards Social Advancement | |||
9-3 | 17세기 이후의 서얼 Offspring of the Concubines of Yangban After the 17th Century | |||
9-4 | 통청(通淸)을 둘러싼 갈등 Movement to Open up the Way for Prestigious Positions in the Government | |||
10 | 18-19세기 문벌사회(文閥社會)의 출현과 역사적 후과 Emergence of a Society Led by Powerful Families and the Historical Consequences in the 18th and 19th Centuries | 10-1 | 조선후기 신분제의 향방에 대한 이해 How to Understand the Direction of the Social Status System of Late Joseon | 퀴즈 Quiz |
10-2 | 19세기-20세기 중반 경상도의 신분제적 계서제 Hierarchy According to Social Status, or Status Hierarchy, in Gyeongsang Province of Late Joseon | |||
10-3 | 지배 양반의 충족조건 Conditions to Become a Ruling-Class Yangban | |||
10-4 | 최종 승자: 경화(京華) 벌열(閥閱) Final Winer: Scholar-Officials Based in the Capital | |||
10-5 | 문벌사회의 역사적 후과 Consequences of a Society Led by Powerful Families |
퀴즈(Quiz) | 과제(Assignment) | |
---|---|---|
반영비율 | 80% | 20% |
※ 총 60% 이상 점수 획득 시, 이수증을 발급받을 수 있습니다.
※ A certificate will be issued if the learner earns a total score of 60% or higher.