참여기관 목록
강좌소개
COURSE INTRODUCTION(강의소개)
The goal of this course is to cover the current theories, concepts and advances in cultural psychology.
This course will examine the theoretical and scientific foundation of cultural psychology by providing the scientific foundation of modern psychology articulated by Wilhelm Wundt, the father of modern psychology. It will outline the development of cultural psychology by reviewing the physical, biological and cultural sciences traditions.
The course will also examine the influence of ecology and cultural adaptation of subsistent economies (hunting and gathering societies and agricultural societies), cultural change and transformation (renaissance, industrialization and modernization).
This course will be provide the definition of culture and cultural differences. It will examine the influences of religion and philosophy from Western and Eastern perspectives.
This course will examine substantive areas of cultural psychology: 1) the religious and philosophical influences and indigenous Korean concepts (jung, chemyon, han), 2) substantive areas in psychology (parent-child relationship, conception of self, child development and social behavior, and 3) application of cultural psychology in the areas of educational achievement, stress, health and quality of life, organizational behavior, leadership, and economic development and political behavior, human rights, democracy, and social capital.
The course will emphasize the importance of understanding human creativity and innovations that have transformed our lives and our understanding of ourselves and our culture.
이 수업의 목표는 문화심리학 안에서 현재 통용되는 이론들 및 개념들을 포함하여, 문화심리학의 발전 과정을 살펴보는 것입니다.
이 강좌는 현대 심리학의 아버지인 빌헬름 분트에 의해 표현된 현대 심리학의 과학적 토대를 제공함으로써 이론적이고 과학적인 문화 심리학의 토대를 조사할 것입니다. 이는 물리적, 생물학적 그리고 문화적인 과학적 전통을 검토함으로써 문화 심리학의 발달 개요를 살펴보는 것입니다.
또한, 생태계의 영향과 수렵채집사회 및 농업사회와 같은 자족경제의 문화적 적응을 다루고, 르네상스와 산업화, 현대화를 거치는 과정에서 나타난 문화적 변화와 문화적 변형을 검토할 것입니다.
문화와 문화적 차이에 대한 정의를 내리게 될 것이며, 서양적 관점과 동양적 관점에서 종교와 철학의 영향을 살펴보겠습니다.
이 강의에서는 문화심리의 실질적인 부분을 다룰 것입니다. 1) 종교적, 철학적인 영향과 한국 고유의 개념(정, 체면, 한), 2) 심리학의 실제영역(부모자녀관계, 자아개념, 아동발달 및 사회적 행동) 3) 교육적 성취, 스트레스, 건강, 삶의 질, 그리고 조직행동, 리더십, 경제발전과 정치행동, 인권, 민주주의, 그리고 사회적 자본과 같은 문화심리학의 응용분야
이 강의는 인간의 우리의 삶을 변화시키는 창의성과 혁신의 중요성, 우리 스스로와 우리의 문화를 이해하는 것을 강조합니다.
INSTRUCTIONAL OBJECTIVES(수업목표)This will examine substantive areas in cultural psychology: Development psychology (parent-child relationship and child development), social psychology (values of children, the self and sociocognitive theory), indigenous psychology (Korean concepts), educational psychology (academic achievement and delinquent behavior), health psychology (stress, happiness and quality of life), organizational psychology (organizational behavior, teamwork and leadership), political psychology (democracy and political culture), and sociological social psychology (trust and social capital) and economic psychology (Korean economy and national development).
이는 문화 심리학의 실질적인 영역: 발달 심리학(부모-자녀 관계 그리고 아동 발달), 사회 심리학(아이의 가치, 자아 그리고 사회인지적인 이론), 토착 심리학(한국 개념들), 교육 심리학(학업적 성취 그리고 일탈 행위), 건강 심리학(스트레스, 행복 그리고 삶의 질), 조직 심리학(조직적 행동, 팀워크 그리고 리더십), 정치심리학(민주주의 그리고 정치문화), 그리고 사회적 측면을 다룬 심리학(신뢰 그리고 사회적 자본) 그리고 경제 심리학(한국 경제 그리고 국가발달)을 다룰 것입니다.
INTRODUCTION VIDEO(소개 영상) 인하대학교 K-MOOC 홍보 영상 WEEKLY LEARNING CONTENT(주차 강의 내용)Week | Content | Unit | Unit Name | Activity |
01 | Introduction | 00 | Introduction | Quiz, Discussion |
01 | Development of psychology as sciences | |||
02 | Wilhelm Wundt Establishment of psychology as sciences | |||
03 | Wundts influence in social sciences and humanities | |||
04 | Understanding Wundts science of psychology | |||
02 | Physical, biological and cultural sciences | 00 | Introduction | Quiz |
01 | Wundts cultural psychology | |||
02 | Physical sciences | |||
03 | Subjective and objective reality | |||
04 | Biological sciences | |||
03 | Creativity explosion and human potential | 00 | Introduction | Quiz |
01 | Creativity and cultural transformation | |||
02 | Third transformation | |||
03 | Understanding collective creativity as a basis of culture | |||
04 | Source of energy and information | |||
05 | Understanding how our brain works | |||
04 | Subsistence economy and traditional cultures | 00 | Introduction | Quiz |
01 | Hunting and gather societies and domestication | |||
02 | Agricultural societies | |||
03 | Lifestyle and agricultural societies | |||
04 | The role of religion in shaping our beliefs and behavior | |||
05 | Arab culture and Islam | |||
05 | Controlling the environment and a new worldview | 00 | Introduction | Quiz |
01 | The role of philosophy in shaping our worldview | |||
02 | Confucianism | |||
03 | Renaissance and scientific revolution | |||
04 | Scientific revolution | |||
05 | Industrialization urbanization and capitalism | |||
06 | Ideology and society | |||
06 | Definition of cultural and cultural differences | 00 | Introduction | Quiz |
01 | Definition of culture, cultural contact and acculturation | |||
02 | Definition of culture and acculturation | |||
03 | Cultural differences | |||
04 | Socialization practices | |||
05 | Parent-child relationship | |||
07 | Culture and self | 00 | Introduction | Quiz, Discussion |
01 | Values of children | |||
02 | Culture and self | |||
03 | Development of the self | |||
04 | Socio-cognitive theory | |||
08 | Indigenous Korean concepts and values | 00 | Introduction | Quiz, Discussion |
01 | Jung (情) : Deep affection and attachment | |||
02 | Empirical study of jung (情) | |||
03 | Conception of filial piety | |||
04 | Empirical study of filial piety | |||
05 | Chemyon (體面 'Face') | |||
06 | Interview Susumu Yamaguchi | |||
09 | School and educational achievement | 00 | Introduction | Quiz, Discussion |
01 | Academic achievement: International comparison | |||
02 | Interview David Matsumoto | |||
03 | Educational achievement in Korea | |||
04 | Cross-sectional and longitudinal studies | |||
05 | School violence and delinquency | |||
06 | Interview Albert Bandura | |||
10 | Stress, happiness and quality of life | 00 | Introduction | Quiz |
01 | Stress and health | |||
02 | Empirical studies of stress | |||
03 | Han(恨) and Hwabyung (火病) | |||
04 | Han (恨) episode | |||
05 | Happiness and quality of life | |||
06 | Can money buy happiness Empirical study | |||
11 | Organizational culture and behavior | 00 | Introduction | Quiz |
01 | Traditional Korean culture and economy | |||
02 | Yi Dynasty (1392-1897) | |||
03 | Organizational culture and behavior | |||
04 | Interview Prof. Toshio Yamagishi | |||
05 | Korean economic development and the role of jaebol (財閥) (1) | |||
06 | Korean economic development and the role of jaebol (財閥) (2) | |||
12 | Creativity and innovation in business and management | 00 | Introduction | Quiz, Discussion |
01 | Creativity, community and organizational development | |||
02 | Interview Prof. Gerald Huther | |||
03 | Samsung Electronics: Transformation and Growth | |||
04 | Samsung in 2007 and beyond | |||
05 | Creativity and innovation at Hynix Semiconductor | |||
06 | Creativity and innovation at E-mart | |||
13 | Effective leadership | 00 | Introduction | Quiz |
01 | Personal leadership | |||
02 | Interview Prof. Albert Bandura | |||
03 | Organizational leadership | |||
04 | Organizational leadership | |||
05 | Teamwork at Google | |||
06 | Organizational leadership and teamwork at Zappos | |||
14 | Political culture, trust and social capital | 00 | Introduction | Quiz |
01 | Political culture, human rights and democracy | |||
02 | Political culture, human rights and democracy II | |||
03 | Trust, social capital and multiculturalism | |||
04 | Interview Prof. John Berry | |||
05 | Social change and global transformation | |||
06 | Interview Prof. Albert Bandura | |||
15 | Final Exam | Online examination | ||
LEARNING ACTIVITY(학습활동)
-
EVALUATION(평가)
Quiz(Quiz) 70%
Final exam(최종평가) 30% -
STANDARD FOR COMPLETE A COURSE(이수기준)
A final grade over 60 is needed to pass this course(60점 이상 시 이수증 발급. 이수증은 강좌 운영기간 종료 후 1~2주 내에 발급됩니다. 이수증 발급기간을 반드시 확인하시기 바랍니다.) -
COURSE MATERIALS(강의교재)
AUTHOR : Kim, U., Yang, K. S., & Hwang, K. K. (2006)
TITLE : Indigenous and cultural psychology
PUBLISHER : Springer Verlag
Understanding people in context. New York: Springer. Articles from this book and other readings will be made available and can be download from the webpage.
Prof. Uichol Kim College of Business Administration, Inha University. He is an organizational and cultural psychologist and received his BSc from University of Toronto, and MA and PhD from Queen's University, Canada. He has previously taught at Chung-Ang University, University of Tokyo and University of Hawaii at Manoa. He has published over 200 articles and 20 books and monographs, including Individualism and collectivism (2003), Indigenous and cultural psychology (2006), Democracy, human right and Islam in modern Iran (with Shirin Ebadi, 2003 Nobel Laureate in Peace).
uicholk@inha.ac.kr
미리보기
추천강좌
-
커피인문학 개강예정커피인문학
손혜경
전남과학대학교
2026.03.01 ~ 2026.06.20-
운영기관
운영기관 전남과학대학교
-
주차
주차 15 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 18시간 25분 (18시간 57분)
-
운영기관
-
사례로 배우는 글로벌 문화 진행중 이수증사례로 배우는 글로벌 문화
최진철
한국해양대학교
2025.11.10 ~ 2026.01.30-
운영기관
운영기관 한국해양대학교
-
주차
주차 15 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 41시간 00분 (11시간 17분)
-
운영기관
-
바다 위의 삶 진행중 이수증바다 위의 삶
최진철
한국해양대학교
2025.11.10 ~ 2026.01.30-
운영기관
운영기관 한국해양대학교
-
주차
주차 13 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 13시간 00분 (11시간 59분)
-
운영기관
-
해양과 문화 진행중 이수증해양과 문화
김태만
한국해양대학교
2025.11.10 ~ 2026.01.30-
운영기관
운영기관 한국해양대학교
-
주차
주차 14 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 14시간 00분 (07시간 12분)
-
운영기관
-
디지털 시대 로컬문화 큐레이팅 진행중 이수증디지털 시대 로컬문화 큐레이팅
박미선
전남대학교
2025.10.27 ~ 2026.02.15로컬 로컬문화 컬쳐 큐레이팅 큐레이터 디지털-
운영기관
운영기관 전남대학교
-
주차
주차 15 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 20시간 00분 (15시간 24분)
-
운영기관
-
과학사의 이해 진행중 이수증과학사의 이해
김성근
전남대학교
2025.10.27 ~ 2026.02.15과학사 인문학 인문과학-
운영기관
운영기관 전남대학교
-
주차
주차 15 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 20시간 00분 (16시간 08분)
-
운영기관
-
미국외교사 진행중 이수증미국외교사
김봉중
전남대학교
2025.10.27 ~ 2026.02.15미국사 외교 미국외교사 USA 역사-
운영기관
운영기관 전남대학교
-
주차
주차 15 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 14시간 00분 (07시간 28분)
-
운영기관
-
인간과 가치 진행중 이수증인간과 가치
박구용
전남대학교
2025.10.27 ~ 2026.02.15철학 인문학 인간-
운영기관
운영기관 전남대학교
-
주차
주차 15 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 20시간 00분 (15시간 14분)
-
운영기관
-
Korean Virtue 진행중 이수증Korean Virtue
김홍경
성균관대학교 K학술확산연구센터
2025.12.01 ~ 2026.12.31한국 한국학 KAEP 한국의덕 덕 윤리 윤리학 virtue Koreanphilosophy philosophy 한국철학 동양철학 유학 덕윤리 한국윤리학 kaep Koreanvirtue-
운영기관
운영기관 성균관대학교 K학술확산연구센터
-
주차
주차 12 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 1시간 06분 (08시간 03분)
-
운영기관
-
AI 기반 SNS 브랜딩 진행중 이수증AI 기반 SNS 브랜딩
원민
전주대학교(AID)
2025.11.17 ~ 2025.12.28-
운영기관
운영기관 전주대학교(AID)
-
주차
주차 6 주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 18시간 00분 (10시간 48분)
-
운영기관
같은기관강좌
-
생각보다 가까운 FTA(2) 진행중 이수증생각보다 가까운 FTA(2)
정인교
인하대학교
2025.10.27 ~ 2025.12.22-
운영기관
운영기관 인하대학교
-
주차
주차 8주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 12시간 21분 (09시간 39분)
-
운영기관
-
생각보다 가까운 FTA(1) 종료(청강)생각보다 가까운 FTA(1)
정인교
인하대학교
2025.09.01 ~ 2025.10.26-
운영기관
운영기관 인하대학교
-
주차
주차 8주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 13시간 18분 (10시간 16분)
-
운영기관
-
현대인을 위한 물리의 이해 진행중 이수증현대인을 위한 물리의 이해
차동우
인하대학교
2025.09.01 ~ 2025.12.22-
운영기관
운영기관 인하대학교
-
주차
주차 16주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 39시간 02분 (29시간 22분)
-
운영기관
-
부와 빈곤의 글로벌 지도 진행중 이수증부와 빈곤의 글로벌 지도
박선미
인하대학교
2025.09.01 ~ 2025.12.15-
운영기관
운영기관 인하대학교
-
주차
주차 15주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 25시간 23분 (21시간 21분)
-
운영기관
-
금연과 건강한 삶 진행중 이수증금연과 건강한 삶
손민 외 2 명
인하대학교
2025.09.01 ~ 2025.12.15-
운영기관
운영기관 인하대학교
-
주차
주차 15주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 23시간 55분 (19시간 25분)
-
운영기관
-
함께하는 스마트 다이어트 진행중 이수증함께하는 스마트 다이어트
장경자
인하대학교
2025.09.01 ~ 2025.12.15-
운영기관
운영기관 인하대학교
-
주차
주차 15주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 22시간 21분 (18시간 38분)
-
운영기관
-
바다의 불편한 진실 진행중 이수증바다의 불편한 진실
김태원
인하대학교
2025.09.01 ~ 2025.12.15-
운영기관
운영기관 인하대학교
-
주차
주차 15주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 25시간 26분 (22시간 08분)
-
운영기관
-
인류의 그림자, 에너지 바로 알기 진행중 이수증인류의 그림자, 에너지 바로 알기
신현돈
인하대학교
2025.09.01 ~ 2025.12.15-
운영기관
운영기관 인하대학교
-
주차
주차 15주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 26시간 44분 (23시간 26분)
-
운영기관
-
생활 속 피부질환 이야기 종료(청강)생활 속 피부질환 이야기
변지원
인하대학교
2025.09.01 ~ 2025.10.26-
운영기관
운영기관 인하대학교
-
주차
주차 8주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 6시간 55분 (05시간 13분)
-
운영기관
-
첨단 바이오테크놀로지의 이해 진행중 이수증첨단 바이오테크놀로지의 이해
김은기
인하대학교
2025.09.01 ~ 2025.12.15-
운영기관
운영기관 인하대학교
-
주차
주차 15주
-
학습인정시간
학습인정시간 (총 동영상시간) 18시간 42분 (16시간 20분)
-
운영기관