본문 바로가기

배우고 싶은 강좌를 찾아보세요.

추천 강좌

    다국어 설정

    강좌소개
    교수 소개 / Lecturer(s)
    양승국(서울대학교 국어국문학과 교수)
    Yang Seung-Gook (Professor, Seoul National University Department of Korean Language and Literature)
    송아름(서울대학교 강사)
    Song A Rum (Lecturer, Seoul National University)
    이광욱(건국대학교 글로컬캠퍼스 한국어문화학과 교수)
    Lee Kwang-ouk (Professor, Konkuk University GLOCAL Campus Department of Korean Language & Literature)
    조서연(서울대학교 강사)
    Cho Seo Youn (Lecturer, Seoul National University)
    이진주(서울대학교 강사)
    Lee Jinjoo (Lecturer, Seoul National University)

    수업내용 및 학습목표 / Course Summary and Learning Objectives

    • 본 강의는 한국영화를 통해 한국문화와 사회를 이해하는 것을 목표로 한다. 한국영화의 역사적 전개 과정에 대한 이해를 바탕으로, 영화 속에 드러난 한국사회의 제반 양상을 살펴본다. 나아가 주요하게 나타난 주제들을 분석하면서 한국영화의 미학적 특질과 문화적 요소를 짚어내는 것에 목표를 둔다.
    • This course aims to understand Korean culture and society through Korean film. Helping students to build a foundation in Korean film history, it then examines the various aspects of Korean society as revealed in film. Further, by analyzing important themes, it identifies the Korean film’s aesthetic characteristics and cultural elements.


    강의 계획 / Syllabus

    순서
    Week

    강의 제목
    Lecture Title

    강의 내용
    Section Title

      1

    한국영화의 힘
    The Power of Korean Film

    (양승국 선생님)
    (Yang Seung-Gook)

    ① 강의 소개
    ① Introduction

    ② 한국영화의 세계 진출
    ② Korean Film Abroad

    ③ 한국영화의 토양
    ③ Foundations of Korean Film

    ④ 한국의 국제영화제
    ④ Korea’s International Film Festivals

    ⑤ 한국 대학교의 영화학과 현황
    ⑤ Film Departments in Korean Universities

    ⑥ 한국 영화 <기생충>의 재미와 감동
    ⑥ The Entertainment and Poignancy of 〈Parasite〉

    ⑦ 마무리
    ⑦ Summary and Conclusion

      2

    한국영화의 흐름
    History of Korean Film

    (양승국 선생님)
    (Yang Seung-Gook)

    ① 들어가며
    ① Introduction

    ② 일제 강점기의 한국영화
    ② Korean Film in the Japanese Colonial Period

    ③ 해방기와 1950년대의 영화
    ③ The Liberation Period and 1950s Film

    1960년대의 영화
    ④ 1960s Film

    1970년대의 영화
    ⑤ 1970s Film

    1980년대의 영화
    ⑥ 1980s Film

    1990년대의 영화
    ⑦ 1990s Film

    2000년대 이후의 영화
    ⑧ Film Since the 2000s

    ⑨ 나가며
    ⑨ Summary and Conclusion

      3

    한국영화 속 괴물
    Monsters in Korean Film

    (송아름 선생님)
    (Song A Rum)

    ① 괴물을 통해 사회를 바라본다는 것
    ① Viewing Society through the Monster

    ② 살인마와 구분되는 한국의 괴물-귀신
    ② The Korean Monster: Not a Murderer but a Ghost

    ③ 한국 공포영화의 전개와 슬픈 귀신의 등장
    ③ The Development of Korean Horror and the Sad Ghost

    ④ 죽음으로 얻은 복수의 정당성과 생에 대한 갈망
    ④ Revenge Justified by Death and the Thirst for Life

    ⑤ 주인공이 된 괴물들과 약자에 대한 보호의지
    ⑤ Monster Protagonists and the Protection of the Vulnerable

    ⑥ 도움을 요청하는 괴물에 대한 긍정과 위로
    ⑥ Affirmation and Consolation of Monsters Who Ask for Help

    ⑦ 요약 및 정리
    ⑦ Summary and Conclusion

      4

    재난영화와 한국사회
    Disaster Movies and Korean Society

    (송아름 선생님)
    (Song A Rum)

    ① 코로나 이후, 재난영화 다시 살피기
    ① Rethinking Disaster Movies after the Coronavirus Pandemic

    1967, 한국 재난영화의 시작
    ② 1967: Korea's First Disaster Movies

    1990년대 할리우드의 재난영화
    ③ 1990s Hollywood Disaster Movies

    ④ 재난의 발생: 탐욕이 만든 재난과 피해자로서의 약자
    ④ Disaster Outbreak: Greed-Induced Disasters and the Victimized Vulnerable

    ⑤ 재난의 대응: 인재(人災)에 대한 비판과 가족 중심의 감상성
    ⑤ Disaster Response: Criticism of Man-Made Disasters and Family-Centric Sentimentality

    ⑥ 재난의 해결: 해결사로서의 아버지와 통치자에 대한 기대
    ⑥ Disaster Solved: Father as Fixer and Hope for a Leader

    ⑦ 요약 및 정리
    ⑦ Summary and Conclusion

      5

    한국영화가 그려낸 ()냉전의 풍경들
    Scenes of the (Post-)Cold War in Korean Film

    (이광욱 선생님)
    (Lee Kwang-ouk)

    ① 들어가며 : 반공영화에서 분단영화로
    ① Introduction: From Anti-Communist Film to Division Film

    ② 한국전쟁 재현의 역사
    ② A History of Representations of the Korean War

    ③ 냉전과 그 희생양들
    ③ Sacrificial Lambs of the Cold War

    ④ 버디무비를 통한 공동운명체의 형상화
    ④ Depictions of Sympathy through Buddy Movies

    ⑤ 나가며: 미래의 분단영화
    ⑤ Conclusion: The Future of Division Film

      6

    한국영화에 반영된 정치적 감수성
    Political Sensibility Reflected in Korean Film

    (이광욱 선생님)
    (Lee Kwang-ouk)

    ① 들어가며 : 아래로부터의 혁명과 반영론적 전제들
    ① Introduction: Revolution from Below and the Premises of Film as Reflection

    ② 식민지기와 독립운동
    ② The Colonial Period and Independence Movement

    ③ 군부독재와 시민혁명
    ③ Military Dictatorship and Civil Revolution

    ④ 정치적 이데아를 향한 질문들
    ④ Interrogating the Political Ideal

    ⑤ 나가며 : 정치적 열망과 한국영화의 기대지평
    ⑤ Summary: Political Desire and Korean Film's Horizons of Expectation

      7

    여성과 한국영화
    Women and Korean Film

    (조서연 선생님)
    (Cho Seo Youn)

    ① 한국영화의 젠더를 문제 삼기
    ① Problematizing the Gender of Korean Film

    ② 한국영화사 최초의 여성들 (1) - 다섯 명의 감독들
    ② First Women in Korean Film History (1) - Five Directors

    ③ 한국영화사 최초의 여성들 (2) - 스태프 분야의 개척자들
    ③ First Women in Korean Film History (2) - Film Crew Pioneers

    ④ 한국 여성영화운동의 전개
    ④ Development of the Korean Women’s Film Movement

    ⑤ 요약 및 정리
    ⑤ Summary and Conclusion

      8

    한국영화와 남성성
    Korean Film and Masculinity

    (조서연 선생님)
    (Cho Seo Youn)

    ① 남성성을 상대화하기 위하여
    ① Relativizing Masculinity

    ② 베트남전쟁 영화의 군사화된 남성성
    ② Korean Army as Father in Vietnam War Films and Hard-body Masculinity

    ③ 조직폭력배 영화의 멜로드라마적 남성성
    ③ Organized Crime Films and Melodramatic Masculinity

    ④ 요약 및 정리
    ④ Summary and Conclusion

      9 

    한국영화에 재현된 전통과 한국적인 것
    Tradition and Koreanness in Korean Film

    (이진주 선생님)
    (Lee Jinjoo)

    ① 전통, 민족, 그리고 영화
    ① Tradition, Nation, and Film

    ② 고전소설 <춘향전>춘향전영화들
    ② Classical Novel 〈Tale of Chunhyang〉 and Chunhyang Films

    ③ 임권택의 민족 영화와 <서편제>
    ③ Im Kwon-taek’s Nationalist Films and 〈Sopyonje〉

    2000년대 퓨전/팩션 사극과 <왕의 남자>
    ④ 2000s Fusion/Faction Historical Dramas and 〈The King and the Clown〉

    ⑤ 요약 및 정리
    ⑤ Summary and Conclusion

     10

    한국영화가 포착한 한국 사회의 디아스포라
    The Korean Diaspora as Captured in Korean Film

    (이진주 선생님)
    (Lee Jinjoo)

    ① 한국 사회의 디아스포라와 단일민족 신화의 해체
    ① Diaspora in Korean Society and the Deconstruction of the Unitary Nation

    ② 코리안 디아스포라, 해외입양인의 서사
    ② The Korean Diaspora and Overseas Adoptee Narratives

    ③ 타자화되는 탈북민과 조선족
    ③ Otherized North Korean Defectors and Joseonjok Koreans

    ④ 결혼이주여성과 다문화가족 재현
    ④ Representations of Marriage Migrants and Multicultural Families

    ⑤ 이주노동자의 스테레오타입
    ⑤ Stereotypes of Migrant Workers

    ⑥ 요약 및 정리
    ⑥Summary and Conclusion


    이수/평가정보 Course Completion and Assessment

    과제명 Task

    퀴즈 Quiz 

    토론 Discussion 

    과제 Assignments 

    반영비율 Weight 

    90%

    0%

    10%

    ※ 총 50% 이상 점수 획득 시, 이수증을 발급받을 수 있습니다.
    ※ A certificate of completion will be issued for a final score over 50%.

     

    강좌 수준 및 선수요건 Course Level and Prerequisites

    이 강좌는 전공기초(중) 강좌입니다.
    This is an intermediate course.
     

    교재 및 참고문헌 Course Materials and References

    '교재' 탭의 PDF 파일을 참조하기 바랍니다.
    Please refer to the PDF files in the "Course Materials" tab.


    수강생 유의사항  Notes for Participants

    1. 학습활동으로 제시된 퀴즈토론보고서 과제들을 충실히 수행해야 합니다.
    1. Participants must complete all quizzes, discussions, and report assignments provided as part of the course activities.

    2. 강의 내용 및 학습 과정과 관련해 질문 사항이 있는 경우 K-MOOC 강의 게시판 또는 서울대학교 한국어문학연구소 K학술확산연구센터 홈페이지의 질문 게시판을 이용하기 바랍니다.
    2
    . For questions related to the course content and curriculum, please utilize the Q&A message board on the K-MOOC course platform or on the website of the Center for Fostering a New Wave of K-Academics at Seoul National University's Center for Korean Language and Literature.

    미리보기
    강좌운영진
    • 학습조교

      서울대학교 국어국문학과 현대문학 전공 석사과정 수료
      Seoul National University Department of Korean Language and Literature master's candidate

    분야 인문 (언어 · 문학)

    난이도 전공기초

    운영기관 서울대학교 인문학연구원 한국어문학연구소

    이수증 미발급

    주차 10 주

    학습인정시간 30시간 00분 (13시간 33분)

    수강신청기간 24.04.25 ~ 24.07.03

    강좌운영기간 24.04.25 ~ 24.07.04

    전화번호 02-880-6011

    자막언어 한국어 외 2건

    강좌언어 한국어(ko)

    추천강좌
    같은기관강좌