본문 바로가기

배우고 싶은 강좌를 찾아보세요.

추천 강좌

    다국어 설정

    강좌소개

    강좌 소개 Introducing the Course

    수업내용/목표 Course Objectives

    1.한국 사상사의 전개 과정을 시기별로 소개함으로써 한국사의 변곡점에서 사상의 변화상을 체계적으로 이해할 수 있다. Students will be able to understand the structural change of ideology and philosophy throughout the course of the Korean history.
    2. 주요 연구를 쟁점별로 살펴보고, 한국 사상사적 맥락을 분석할 수 있다. Students can examine the major studies by issues, and analyze the context of the Korean history of ideas.
    3. 한국 사상사를 토대로 한국의 정체성과 특수성을 이해하고, 세계사적 관점에서 한국사의 위치를 파악할 수 있다. Students may understand the Korean identity and its specificity, locating Korean history in the perspective of world history.

    홍보/예시 영상 Promotional Video

    강좌 운영 계획 Course Plan

     

     

    주차
    Week

    주차명
    Weekly Title

    차시
    Session

    차시명
    Session Title

    1

    불교 수용과 고대 국가 형성

    The Acceptance of Buddhism and the Formation of Ancient Kingdoms

    1-1

    (도입)삼국 불교 공인의 정치적 함의
    (Introduction) Political Reasons f
    or the Acceptance of Buddhism in Three Kingdoms

    1-2

    불교와 토착신앙의 갈등과 포섭 
    Conflict and Tolerance B
    etween Buddhism and Indigenous Religions

    1-3

    새벽[始旦]’원효의 불교 대중화
    Dawn: Popularization of Buddhism by Wonhyo

    1-4

    화엄초조의상의 전교(傳敎)
    Early Deliverers of Hwaeom - Uisang

    1-5

    전륜성왕을 자처한 삼국의 국왕
    Wheel-Turning Sage King - Kings of the Three Kingdoms

    1-6

    (소결)고대 국가 형성과 불교
    (Conclusion) Formation of the Ancient Kingdoms and Buddhism

    2

    국가 예속적인 고려 불교
    Koryŏ’ Buddhism Under the State Control

    2-1

    (도입)고려시대 불교의 정치 예속

    2-2

    보살계제자(菩薩戒弟子)고려 국왕의 통치
    The Rule of the Koryŏ Kings, Followers of the Bodhisattva Ordination

    2-3

    승정(僧政)의운영
    Buddhist Policies

    2-4

    호국,기양적(祈禳的)불교 의례의 성행

    Prevalence of Buddhist Practices Wishing for the State and Fending Off Disasters

    2-5

    대장경(大藏經)과교장(敎藏)의판각
    Engraving of the Tripitaka and Buddhist Scriptures

    2-6

    (소결)고려시대 불교의 특징과 의미
    (Conclusion) Characteristics of Koryŏ Buddhism and Its Significance

    3

    고려 불교의 다양성
    Diversity in Koryŏ Buddhism

    3-1

    (도입)신라 불교의 계승과 확장
    (Introduction) Succession and Expansion of Silla Buddhism

    3-2

    선종 구산(九山)의 성립과 고려 중심으로의 불교계 재편
    The Establishment of the “Nine Mountains Schools of Sŏn Buddhism”

    3-3

    고려 전기의 화엄종과 유가업
    Hwaŏm and Yogācāra of Early Koryŏ

    3-4

    고려 후기의 수선사와 백련사
    Susŏnsa and Paengnyŏnsa

    3-5

    원간섭기 불교계의 변화와 성리학의 불교 비판에 대한 대응
    Changes in Buddhism Under the Yuan Intervention

    3-6

    (소결)다양한 불교 사상이 발전한 고려
    (Conclusion) Koryŏ, the Land of Various Buddhist Beliefs

    4

    유교의 전래와 정치적 역할
    The Introduction of Confucianism and its Role in Politics

    4-1

    (도입)동아시아에서 유교의 의미
    (Introduction) Significance of Confucianism in East Asia

    4-2

    삼국시대 유교 문화의 수용
    The Introduction of Confucian Culture During the Three Kingdoms Period

    4-3

    남북국시대 유교 문화의 전개
    The Development of Confucian Culture in the Period of the Northern-Southern States

    4-4

    신진 사대부와 신유학의 수용
    The Emergence of the Literati and the Spread of Neo-Confucianism

    4-5

    신유학의 불교 비판
    Neo-Confucianism’s Criticism of Buddhism

    4-6

    (소결)유교 수용의 한국사적 의의
    (Conclusion) Significance of Confucianism in Korean History

    5

    유교국가 조선의 사상과 문화
    The Ideas and Culture in Chosŏn, a Confucian State

    5-1

    (도입)도학의 형성
    (Introduction) Development of Tohak

    5-2

    예교 국가의 확립
    Chosŏn, a State Ruled through Propriety

    5-3

    도학의 정립
    The Establishment of Tohak

    5-4

    성리학의 심화
    The Development of Neo-Confucianism

    5-5

    본성과 감정에 대한 논쟁
    The Debate on Human Nature and Emotion

    5=6

    (소결)조선시대 유학의 전개와 특징
    (Conclusion) Development and Characteristics of Confucianism in Chosŏn

    6

    근대의 맹아전통의 응축:실학
    Sirhak: the Budding of Modernity and Condensation of Tradition

    6-1

    (도입)실학의 의미
    (Introduction) The Ideas of Sirhak

    6-2

    중화 의식과 유교 문화
    Sinocentrism and Confucian Culture

    6-3

    북학파의 이용후생학
    Ideas of Economic Enrichment by the School of Northern Learning

    6-4

    성호학파와 서학
    The Schools of Sŏngho and Western Learning

    6-5

    정약용의 사천학
    Chŏng Yag-yong’s Theory of Serving Heaven

    6-6

    (소결)유교 수용의 한국사적 의의
    (Conclusion) Significance of Confucianism in Korean History

    7

    전통과 근대의 접점 : 서학과 동학
    The Encounter of Tradition and Modernity: Western Learning and Eastern Learning 

    7-1

    (도입)조선후기 사상계의 새로운 변화
    (Introduction) New Changes of Thought in Late Chosŏn

    7-2

    서양에 관한 인식과 서학의 수용
    Perceptions of the West and the Introduction of Western Learning

    7-3

    천주실의와천주학의 수용
    True Meaning of the Lord of Heaven and the Introduction of Catholicism

    7-4

    동학의 성립과 그 사상적 특성
    The Establishment of Tonghak and its Ideological Characteristics

    7-5

    동학농민운동과 척왜양사상
    The Tonghak Peasant Movement and Ideas of “Rejecting Japan and the West”

    7-6

    (소결)조선 후기 사상계의 전환기적 특성
    (Conclusion) The Transition in Thought in Late Chosŏn

    8

    문명과 야만,개항기의 사상적 특징
    Trends of Thought During the Open Ports Period: Civilization and Barbarism

    8-1

    (도입)19세기세계질서의 재편
    (Introduction) Restructuring of the World Order 
    in the 19th Century.

    8-2

    개화파의 형성과 분화
    The Formation and Division of the Enlightenment Group

    8-3

    애국계몽운동과 사회진화론
    The Patriotic Enlightenment Movement and ‘Social Darwinism’

    8-4

    위정척사사상의 형성과 전개
    The Emergence and Development of “Defending Orthodoxy and Rejecting Heterodoxy”

    8-5

    아시아주의와 안중근의 동양평화론
    'Asiacentrism’ and An Jung-geun’s Theory of Eastern Peace

    8-6

    (소결)개항기와 한말의 사상적 특징
    (Conclusion) The Nature of Ideology in the Open Ports Period and Late Chosŏn

    9

    일제강점기 사상계의 분화
    Division of Schools of Thought During the Japanese Colonial Era

    9-1

    (도입)일제시대 사상계의 분화와 특징
    (Introduction) The Division and Characteristics of Thought During the Colonial Era

    9-2

    민족주의 계열의 현실인식과 지향
    Nationalist Groups: How They Perceived Their Reality and What They Aspired For

    9-3

    사회주의 사상의 수용과 전개
    Introduction and Development of Socialist Ideology

    9-4

    1930년대 조선학’ 연구
    The Emergence of “Korean Studies” in the 1930s

    9-5

    식민지 극복과 변절 사이
    Between Overcoming Colonialism and Defection

    9-6

    (소결)일제강점기 사상계의 특수성
    (Conclusion) The Ideological Nature of Thought During the Japanese Colonial Period

    10

    민주화 운동과 사상
    Democratization Movements and Ideas

    10-1

    (도입)한국 현대사와 사상
    (Introduction) Contemporary History and Ideas of Korea

    10-2

    해방공간의 사상 지형
    The Ideological Foundation of the “Liberation Space”

    10-3

    1950년대 냉전 시대와 사상계
    The 1950s: The Cold War and World of Thought

    10-4

    1960~70년대 민주주의 운동과 종교
    Democratization Movements and Religion in the 1960~70s

    10-5

    1980~90년대 민주주의와 변혁 운동
    Democracy and Reformist Movements of the 1980 - 1990s

    10-6

    (소결대한민국 근현대사에서의 사상의 의미 및 [총괄평가시험]
    (Conclusion) The Significance of Ideology in the Modern and Contemporary History of the Republic of Korea [Final]

    강좌운영팀 소개 Introducing Course Management Team

    교수자 Instructor

    박윤진 professor
    박윤진 교수 Prof. Park Yun Jin
    고려대학교/한경대학교 강사 Lecturer, Korea University and Hankyong National University

    고려대학교 대학원 사학과 박사 PhD in History, Korea University
    고려대학교 대학원 사학과 석사 MA in History, Korea University
    고려대학교 역사교육과 학사 BA in History Education, Korea University
    이욱 professor
    이욱 교수 Prof. Lee Uk
    한국학중앙연구원 연구원 Researcher, Academy of Korean Studies

    서울대학교 대학원 종교학과 철학박사 PhD in Religious Studies, Seoul National University
    서울대학교 대학원 종교학과 문학석사 MA in Religious Studies, Seoul National University
    서울대학교 종교학과 학사 BA in Religious Studies, Seoul National University
    류시현 professor
    류시현 교수 Prof. Ryu Si-hyun
    광주교육대학교 부교수 Associate Professor, Gwangju National University of Education

    고려대학교 대학원 사학과 박사(한국근현대사) PhD in History (Korean Modern Contemporary History), Korea University
    고려대학교 대학원 사학과 석사(개화일제시대사) MA in History (Open Port and Colonial Period History), Korea University
    고려대학교 사학과 학사 BA in History, Korea University

    강좌지원팀 Course Support Team

    조교
     김세진 Kim Se Jin
    고려대학교 역사학과 박사수료 PhD Candidate, Graduate School of Korean History, Korea University
    E-mail: abc@example.com

    강좌 수강 정보 Course Registration Information

    이수/평가정보 Completion / Assessment Information

    이수/평가정보
    과제명 Assignment퀴즈 Quiz토론 Discussion중간고사 Midterm기말고사 Final
    반영비율 Ratio35%%%65%

    ※ 총 60% 이상 점수 획득 시, 이수증을 발급받을 수 있습니다. A certificate will be issued to students who achieve a total score of 60% or higher.

    강좌 수준 및 선수요건 Course Level and Requirement(s)

    이 강좌는 유익한 내용이 다수 포함되어 있습니다. This course includes various instructive contents.

    교재 및 참고문헌 Coursebook and Reference(s)

    이 강좌는 여러가지 참고자료가 많이 있습니다. This course includes various references.

    자주 묻는 질문 Frequently Asked Questions

    강좌 교재가 따로 있나요? Is there additional coursebook?

    네. 있습니다. Yes, there is.

    미리보기

    분야 인문 (인문과학)

    난이도 전공심화

    운영기관 고려대학교 한국사연구소

    이수증 미발급

    주차 10 주

    학습인정시간 1시간 12분 (13시간 19분)

    수강신청기간 24.04.01 ~ 24.12.01

    강좌운영기간 24.04.01 ~ 24.12.31

    전화번호 -

    자막언어 -

    강좌언어 한국어(ko)

    추천강좌
    같은기관강좌