본문 바로가기

내 강의실

최근 수강강좌 목록

현재 진행중인 강좌(청강제외)만 출력됩니다.

최근접속순 최대 10개 강좌만 표시됩니다.

K-MOOC
K-MOOC 학점은행제

현재 진행중인 수강강좌가 없습니다.

수강신청 하러가기 →

현재 진행중인 수강강좌가 없습니다.

수강신청 하러가기 →
한국어
  • 한국어
  • ENGLISH

배우고 싶은 강좌를 찾아보세요.

추천 강좌

    다국어 설정

    강좌소개
    수업내용 Contents

    한국 사회 신분제의 역사에 대하여 공부한다.
    Students study the history of Korean society and status system.

    학습목표 Objectives

    1. 한국 사회 신분제의 구조와 변화 과정을 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the structure and historical changes in Korea's status system.

    2. 한국 사회 신분제 구조 속 민들의 삶을 설명할 수 있다.
    Students will examine the lives of people within Korea's status system.

    3. 신분제 해체 이후 민중의 다양한 모습을 설명할 수 있다.
    Students will explore various patterns of the 'People' following the dissolution of the status system.

    주차별 학습목표 Weekly Objectives

    1주차 Week 1

    1. 한국 고대와 고려시대의 신분 구조를 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the structure of status system in ancient Korea and the Koryŏ Dynasty.

    2. 조선시대 신분제 변화와 해체 과정을 설명할 수 있다.
    Students will explore the changes and collapse of the status system in Chosŏn.

    3. 조선시대 신분제에 대한 주요 논쟁을 설명할 수 있다.
    Students will discuss the key debates surrounding the social structure of the Chosŏn Dynasty.


    2주차 Week 2

    1. 초기국가의 계층분화와 고구려·백제의 신분제에 대해 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the stratification of societies in the early states and the status systems of Koguryŏ and Paekche.

    2. 신라 골품제의 성립 과정과 계층 구성에 대해 설명할 수 있다.
    Students will examine the emergence and structure of the Kolp'umje (Bone-rank system) in Silla.

    3. 신라 골품제에 나타난 특권·차별의 양상을 논하고, 고려 건국의 의미를 신분제와 관련하여 설명할 수 있다.
    Students will discuss the privileges and discrimination in Kolp'umje, as well as the significance of the founding of the Koryŏ Dynasty, in terms of status system.


    3주차 Week 3

    1. 고려의 법제적인 신분으로서 양천제(良賤制)의 의미를 양신분과 천신분의 법제상의 지위 차이를 통해 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the meaning of the Yangch'ŏnje system, the legal status system of Koryŏ, and tell the difference between the legal status of commoners and that of low-borns.

    2. 사서제(士庶制)의 의미를 파악하고, 고려 신분제의 개방성과 폐쇄성을 설명할 수 있다.
    Students will discuss the significance of the Sasŏje system, to explain the openness and closedness of Koryŏ status system.

    3. 지역 신분제로서 부곡제의 의미와 그것의 폐지 과정을 통해 고려 신분제의 특수성을 설명할 수 있다.
    Students will explore the Pugokje system in its significance and dissolution to understand the uniqueness of the status system.


    4주차 Week 4

    1. 조선의 지배층인 양반의 개념과 특권을 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the concept and privileges of ‘Yangban’ as the ruling class of Chosŏn.

    2. 관료제와 관료 선발 시험인 과거제에 대해 설명할 수 있다.
    Students will explore the bureaucratic system and the Civil Service Exam.

    3. 양반의 사회적 위상 변화에 대해 설명할 수 있다.
    Students will be able to understand the changes in Yangbans’ social status.


    5주차 Week 5

    1. 조선시대 농민의 생산활동과 국가에 대한 부담을 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the production activity of peasants in the Chosŏn dynasty as well as their burden toward the state.

    2. 조선시대 평민의 양반 지향 양상에 대해 설명할 수 있다.
    Students will discuss how commoners strived to become Yangbans.

    3. 조선시대 평민의 양반 모방 양상에 대해 설명할 수 있다.
    Students will explore how commoners tried to mimic Yangbans.


    6주차 Week 6

    1. 조선시대 노비의 종류와 신분 세습에 대해 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the types of slaves in Chosŏn and their succession of status.

    2. 노비의 일상 생활에 대해 설명할 수 있다.
    Students will explore the daily lives of slaves.

    3. 노비 중에는 부유한 노비도 있었다는 사실을 설명할 수 있다.
    Students will examine how some slaves managed to become wealthy.


    7주차 Week 7

    1. 노비의 합법적 신분 상승 과정을 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the legal ascent of slave status.

    2. 노비 가계의 성장 양상을 설명할 수 있다.
    Students will examine the growth of slave households.

    3. 노비의 신분 해방과 노비제의 폐지 과정을 설명할 수 있다.
    Students will explore the process of slave emancipation and abolishment of the slavery.


    8주차 Week 8

    1. 개항 이후 신분제 해체 과정을 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the dissolution of the social class system after the opening of ports.

    2. 19세기 말 20세기 초 의 성장 과정을 설명할 수 있다.
    Students will discuss the rise of ‘the people’ in the late 19th to early 20th century.

    3. 삼일운동 이후 국민의 성립 과정을 설명할 수 있다.
    Students will explore the formation of the national people after the March 1st Movement.


    9주차 Week 9

    1. 단천군 만세시위 사례를 통해 연대로서 삼일운동을 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the March 1st Movement in terms of solidarity, focusing on the example of the demonstrations in Tanch'ŏn-kun.

    2. 수원 장안면·우정면 시위를 통해 농촌의 만세시위와 다양한 참여층을 설명할 수 있다.
    Students will explore the various participants in the demonstrations in the rural areas as in Changan-myŏn and Ujŏng-myŏn, Suwŏn.

    3. 서울의 3월 말 만세시위를 통해 도시의 만세시위와 그 숨은 주역을 설명할 수 있다.
    Students will examine the demonstrations in the cities and their hidden leads through the late March demonstration in Seoul.


    10주차 Week 10

    1. 관동대지진 때 조선인 학살의 사례를 통해 피해자로서 민의 역사적 상황을 설명할 수 있다.
    Students will be able to explain the historical situation of the people as victims in the massacre of Koreans following the Great Kanto Earthquake.

    2. 1931년 반()중국인 폭동의 사례를 통해 가해자로서 민의 역사적 상황을 설명할 수 있다.
    Students will explore the historical situation of the people as offenders in the anti-Chinese riots in 1931.

    3. 관동대지진 학살과 반중국인 폭동의 구조를 통해 피해와 가해의 구조를 설명할 수 있다.
    Students will understand the structure of victims and offenders through the case studies.


    이수/평가정보 Completion / Assessment Information

    과제명
    Assignment
    퀴즈
    Quiz
    토론
    Discussion
    중간고사
    Midterm
    기말고사
    Final
    반영비율 Ratio
    50%%%50%

    ※ 총 60% 이상 점수 획득 시, 이수증을 발급받을 수 있습니다. A certificate will be issued to students who achieve a total score of 60% or higher.


    강좌운영진
    • 교수자 Instructor

      권내현/교수/고려대학교 역사교육과
      Kwon Nae-hyun / Professor / Department of History Education, Korea University

    • 교수자 Instructor

      박찬우/연구교수/한국사연구소
      Park Chanu / Research Professor / Center for Korean History, Korea University

    • 교수자 Instructor

      이정란/교수/충남대학교 국사학과
      Lee Jung Ran / Professor / Department of Korean History, Chungnam National University

    • 교수자 Instructor

      정병욱/교수/고려대학교 한국사학과
      Jung Byung-wook / Professor / Department of Korean History, Korea University

    • 강좌지원팀 Course Support Team

      김동영 / 고려대학교 한국사학과 박사수료 / E-mail: sls4718@hanmail.net
      Kim Dong Young / PhD Candidate, Department of Korean History, Korea University / E-mail: sls4718@hanmail.net

    분야 인문 (인문과학)

    난이도 교양

    운영기관 고려대학교 한국사연구소

    이수증 미발급

    주차 10 주

    학습인정시간 31시간 20분 (10시간 48분)

    수강신청기간 24.06.03 ~ 24.08.31

    강좌운영기간 24.06.03 ~ 24.09.30

    전화번호 010-5670-9677

    자막언어 한국어 외 2건

    강좌언어 한국어(ko)

    추천강좌
    같은기관강좌