수업내용 Lecture Contents
K-드라마 강좌에서는 드라마 속 시대적 배경과 인물들의 생애와 역사적 사건을 통해 한국 역사의 흐름을 읽을 수 있습니다. 본 강좌에서 다루고 있는 드라마는 안시성, 태조왕건, 명량과 한산, 서편제, 미스터션샤인, 암살, 파친코, JSA, 택시운전사, 기생충입니다.
In Historical Figures in K-Drama, students explore the context of Korean history through the portrayal of historical figures in K-dramas, examining their lives, historical events, and backgrounds. The shows and movies covered in this course include: 안시성(The Great Battle), 태조왕건(Taejo Wang Geon), 명량(The Admiral: Roaring Currents), 한산(Hansan: Rising Dragon), 서편제(Sopyonje), 미스터션샤인(Mr. Sunshine), 암살(Assassination), 파친코(Pachinko), 공동경비구역JSA(JSA/Joint Security Area), 택시운전사(A Taxi Driver), and 기생충(Parasite).
학습목표 Objectives
K-드라마의 시대적 배경을 설명할 수 있다. Students will be able to explain the historical background presented in K-dramas.
K-드라마 속 인물들의 생애와 역사적 사건의 관련성을 설명할 수 있다. Students will explain the relevance between the lives of historical figures depicted in K-dramas and the historical events of their time.
K-드라마를 통해 한국 역사의 흐름을 읽을 수 있다. Students can read the context of the Korean history through K-Dramas.
주차별 학습목표 Weekly Objectives
1주차 : 안시성 전투가 벌어지게 된 시대적 배경을 설명하고, 고당전쟁의 전개과정을 분석하여 안시성 전투의 의의를 이야기할 수 있다. 고당전쟁이 불러온 동북아의 정세 변동을 설명할 수 있다.
Week 1: Students will understand the circumstances that led to the battle of Ansi Fortress and analyze the development of the Koguryŏ-Tang War to talk about the significance of the battle of Ansi Fortress. Students will also understand the changes in Northeast Asia caused by the Koguryŏ-Tang War.
2주차 : 태조 왕건이 살았던 신라말 고려초의 시대적 배경을 설명하고, 태조 왕건이 즉위한 이후 고려가 후삼국을 통일하는 과정에 대해 설명할 수 있다. 태조 왕건의 후삼국 통일을 가능하게 한 요인을 설명할 수 있다.
Week 2: Students will explain the background of the late Silla and early Koryŏ, when T'aejo Wang Kŏn lived, and talk about the process of Koryŏ unifying the Later Three Kingdoms after Wang Kŏn ascended the throne. We will also explain the factors that enabled the reunification of the Later Three Kingdoms by T'aejo Wang Kŏn
3주차 : 16세기말 동아시아 한,중,일 3국의 상황을 설명하고, 전란 중에 조선 수군의 활약이 어떤 이유로 중요한 의미를 가지는지 이야기할 수 있다. 임진왜란 이후 동아시아 질서가 어떻게 재편되었는지를 설명할 수 있다.
Week 3: Students will explain the situation of the three East Asian countries, Korea, China, and Japan at the end of the 16th century, and we will talk about why the performance of Chosŏn's naval forces during the war was important. Students will also explain how the East Asian order was reorganized after the Imjin War.
4주차 : 1930~60년대, 한국 유랑 소리꾼의 삶을 설명하고, 판소리계의 개화와 수구를 설명할 수 있다. 이상적인 예술세계에 집착하는 소리꾼을 통해 판소리의 미학을 이야기할 수 있다.
Week 4: Students will be able to explain the life of Korean wandering singers from the 1930s to the 1960s, and the enlightening and reactionary tendencies of the pansori world. And through the life of a singer who is obsessed with the ideal art world, students will discuss the aesthetics of pansori.
5주차 : 조선이 일본의 식민지가 되어가는 과정을 설명하고, 외국의 근대문물이 유입됨에 따라 조선이 변화했음을 이야기할 수 있다. ‘의병’을 통해 일본의 식민지화 정책에 대한 조선인들의 저항을 설명할 수 있다.
Week 5: Students will explain how Chosŏn became a colony of Japan and talk about the changes that happened in Chosŏn due to the influx of modern foreign cultures. And through the history of the righteous army, students will explain the resistance of the Korean people to Japan's colonial policy.
6주차 : 중국 지역 독립운동의 흐름을 통해 시대별 활동 내용을 비교할 수 있고, 항일 의거의 배경과 내용을 이야기할 수 있다. 친일파 논쟁에 참여하여 자기 주장을 제시할 수 있다.
Week 6: Students will use the development of the Korean independence in China to compare the activities of the independence movement in different periods and talk about their background. In the end, students will be able to participate in a discussion regarding the pro-Japanese Koreans and express their opinions.
7주차 : 조선인들의 일본 이주가 일본제국주의 침략의 산물임을 이야기하고, 전후 일본에 남은 조선인들의 사회적 위상과 특징을 설명할 수 있다. 현재 일본사회의 자이니치 차별을 과거사 청산 문제로 설명할 수 있다.
Week 7: Students will learn that Koreans' migration to Japan is a product of Japanese imperial aggression and will understand the social status and characteristics of Koreans who remained in Japan after the war. Students will also talk about the current discrimination of Zainichi in Japanese society as a consequence of the past.
8주차 : 정전협정의 이행 현황과 문제점을 이야기할 수 있고, 역사적 현장으로 판문점과 공동경비구역을 설명할 수 있다. 한반도 탈냉전의 가능성과 방법론을 제안할 수 있다.
Week 8: Students will be able to talk about the implementation of the Armistice Agreement and its problems, and explain P'anmunjŏm and the Joint Security Area as historical sites. Students will also discuss the methodology and possibilities of post-Cold War on the Korean Peninsula.
9주차 : 5.18민중항쟁의 정치적 배경과 전개 과정을 요약하여 이야기할 수 있고, 항쟁이 시작되는 초기 국면을 설명할 수 있다. 5.18민중항쟁 당시 광주가 폐쇄되었던 이유를 제시할 수 있다.
Week 9: Students will be able to summarize the political background and development, and explore the early stages of the May 18 popular uprising in Kwangju. Students can explain why Kwangju was closed off during the May 18 popular uprising.
10주차 : ‘기생충’에 등장하는 가족의 상황을 한국경제사의 일환으로 설명할 수 있고, 한국 사회에서 교육이 중요한 문제였던 맥락을 이야기할 수 있다. 한국 사회의 불평등 문제에 반영된 역사적 맥락을 설명할 수 있다.
Week 10: Students will be able to explain the situation of the families in Parasite as a part of Korea's economic history. Students can discuss the context in which education became an important issue in Korean society and explain the historical context reflected in the inequality problems of Korean society.
주차 Week | 주차명 Weekly Title | 차시 Session | 차시명 Session Title |
학습내용 Contents |
1 | 안시성 The Great Battle (Ansisŏng)
| 1 | 수업을 시작하기 전에 Introduction |
2 | 7세기 전반 동북아 정세와 고당전쟁 The Situation in Northeast Asia and the Koguryŏ-Tang War in the First Half of the 7th Century
|
3 | 고당 전쟁의 경과와 안시성 전투 The Development of the Koguryŏ-Tang War and the Battle of Ansisŏng Fortress
|
4 | 고당전쟁이 불러 온 동북아 정세 변동 The Changes that the Koguryŏ-Tang War Caused in Northeast Asia
|
5 | 수업을 마치며 Conclusion |
2 | 태조왕건 Taejo Wang Geon (T'aejo Wang Kŏn)
| 1 | 수업을 시작하기 전에 Introduction |
2 | 태조 왕건의 시대적 배경 : 나말여초 The Background of Taejo Wang Kŏn's Time, "Namal Yŏch'o"
|
3 | 고려 건국과 후삼국 통일 과정
The Founding of Koryŏ and the Process of the Unification of the Later Three Kingdoms
|
4 | 태조 왕건의 성공요인 How Was T'aejo Wang Kŏn able to Unify the Later Three Kingdoms
|
5 | 수업을 마치며 Conclusion |
3 | 명량과 한산 'Myŏngnyang' and 'Hansan'
| 1 | 수업을 시작하기 전에 Introduction |
2 | 16세기말 동아시아 3국의 모습 Three East Asian Countries at the End of the 16th Century
|
3 | 임진왜란 발발과 영웅의 탄생 The Outbreak of the Imjin War and the Birth of a Hero
|
4 | 전후 동아시아 질서의 재편 The East Asian Order Reorganized After the War
|
5 | 수업을 마치며 Conclusion |
4 | 서편제 Sopyonje (Sŏp'yŏnje)
| 1 | 수업을 시작하기 전에 Introduction |
2 | 유랑 소리꾼의 삶 The Life of Korean Wandering Singers
|
3 | 관객을 잃은 소리판 Scenes Losing Audiences |
4 | 가슴으로 부르는 판소리 Pansori Singing from the Heart |
5 | 수업을 마치며 Conclusion |
5 | 미스터션샤인 Mr. Sunshine | 1 | 수업을 시작하기 전에 Introduction |
2 | 대한제국을 둘러싼 국제환경 The International Situation During the Period of the Korean Empire
|
3 | 개항 이후 조선의 근대적 변화 Chosŏn's Modern Changes After the Opening of the Ports
|
4 | 무엇을 할 것인가 : 조선인들의 선택 What to do : Choices of Chosŏn People |
5 | 수업을 마치며 Conclusion |
6 | 암살 Assassination | 1 | 수업을 시작하기 전에 Introduction |
2 | 중국지역 한국 독립운동의 흐름 The Development of the Korean Independence Movement in China
|
3 | 암살도 독립운동의 방법이었다 Assassination Also as a Method for the Independence Movement
|
4 | 친일파와 독립운동 The Independence Movement and Pro-Japanese Collaborators
|
5 | 수업을 마치며 Conclusion |
7 | 파친코 Pachinko | 1 | 수업을 시작하기 전에 Introduction |
2 | 식민지 조선인의 일본 이주와 생활 The Life and Immigration of Koreans to Japan During the Colonial Period
|
3 | 일본의 패전 이후 ‘자이니치’의 탄생 The Establishment of Zainichi After Japan's Defeat
|
4 | ‘자이니치’의 생존 투쟁 Zainichi's Struggle for Survival
|
5 | 수업을 마치며 Conclusion |
8 | JSA JSA: Joint Security Area | 1 | 수업을 시작하기 전에 Introduction |
2 | 한반도 정전협정과 중립국 감시 The Armistice Agreement on the Korean Peninsula and the Surveillance of Neutral Countries
|
3 | 판문점, 공동경비구역 P'anmunjŏm, the Joint Security Area
|
4 | 탈냉전 이후 한반도의 변화 가능성 The Possibility of Change in the Korean Peninsula After the Cold War
|
5 | 수업을 마치며 Conclusion |
9 | 택시운전사 A Taxi Driver | 1 | 수업을 시작하기 전에 Introduction |
2 | ‘서울의 봄’과 5.18민중항쟁 'Spring of Seoul' and the May 18 Popular Uprising
|
3 | 강제 진압이 초래한 민중 결집 Popular Rally Caused by Forced Suppression |
4 | 왜 독일인 기자는 숨어다녀야 했나? Why Did a German Reporter Have to Hide?
|
5 | 수업을 마치며 Conclusion |
10 | 기생충 Parasite | 1 | 수업을 시작하기 전에 Introduction |
2 | 대만 카스테라 : 한국의 경제성장과 영세자영업 Taiwanese Castella: Korea's Economic Growth and Small Businesses
|
3 | “케빈 선생님!”, 교육과 학력의 한국현대사 "Teacher Kevin!" Education in Korean Contemporary History
|
4 | 선을 넘지 마라 : 한국 사회의 불평등 Don't Cross the Line: Inequality in Korean Society
|
5 | 수업을 마치며 Conclusion |