본 강좌는 한국어에 관심 있는 학습자들이 기초 한국어 의사소통 능력을 기를 수 있도록 개발한 한국어 입문 과정입니다. 일상생활에서 자주 접하는 장면 또는 상황에서 사용하는 필수 표현들을 중심으로 내용을 구성하였습니다.
구어적 특성을 반영한 기본 대화를 바탕으로 문법을 익히고 이를 충분히 익혀 일상적인 화제에 대해 한국어로 말할 수 있도록 설계하였습니다.
또한 다양한 상황에 적절한 한국어를 구사할 수 있도록 격식적 상황과 비격식적 상황에서의 대화문을 동시에 제공하며 한국 언어문화에 대해서 이해할 수 있도록 다양한 자료를 제공합니다.
This course is an introductory course to Korean language that aims to cultivate basic communication skill for those that are interested in learning Korean language.
The course is composed of essential expressions that are often used in everyday life, and designed to teach grammars using basic dialogues which reflect colloquial characteristics of Korean language so by end of this course, a student will be able to express him/herself on ordinary topics.
Also, the course provides dialogues used in both formal and informal situations to help students to express in Korean language appropriately in particular situations, and provides various material to help students to understand unique culture of Korean language.
* 구성: 총 6주차 × 주차당 각 2차시 (차시당 15~20분)
* Lecture Outline: 2 lectures for each week, This is a 6-week course.
* 개설: 순차적 개설 - 해당 주차일에 강의가 열리며, 지나간 강의는 언제든지 볼 수 있음
*Open: Each lecture will be open every Thursday. After the lecture is open, you can study it anytime.
"세계로 통하는 한국어" 홍보영상 (Trailer)
* 운영 기간: 2021.03.22(월) ~ 05.09(일)
Period : March 22 ~ May 09 (7 week)
강의 일정 주차(No) 강좌명(Topic) 1 저는 대학생이에요.
I am an university student.1) 인사하기 (Greeting)
2) 자기소개하기 (Introducing yourself)제 가족사진이에요.
This is my family picture.1) 사실 여부 묻고 답하기 (Asking for a fact and answering accordingly)
2) 예/아니요로 답하기 (Answering yes-or-no questions)
3) 가족 소개하기 (Introducing family members)2 한국어 사전은 있어요.
There is a Korean language dictionary.1) 존재 여부 묻고 답하기 (Asking for and answering the existence of particular object )
2) 물건의 위치 묻고 답하기 (Asking for and answering the location of particular object)어디에 가요?
Where are you going?1) 어디에 가는지 묻고 답하기 (Asking where a person is going and answering accordingly)
2) 누가 오는지 묻고 답하기 (Asking who is coming and answering accordingly)3 식당에서 점심을 먹어요.
I am having a lunch at a restaurant.1) 동작 말하기 (Describing what someone is doing )
2) 장소 말하기 (Describing where the action is taking place)몇 시에 만날까요?
What time shall we meet?1) 약속하기 (Making an appointment)
2) 일상생활(하루 일과) 말하기 (Daily life activities)
3) 시간 표현 익히기 (Various time related expressions )4 얼마예요?
How much is it?1) 가격 묻고 답하기 (Asking for prices and answering accordingly)
2) 숫자, 단위 명사 익히기 (Numbers and counting units )
3) 물건 사기 (Buying things)예쁘지만 좀 작아요.
They are pretty but a bit small.1) 형용사 익히기 (Adjectives)
2) 물건의 상태 묘사하기 (Describing characteristics of particular subject)
3) 어떤 것에 대해 권유하기 (Making certain suggestions)5 어떤 음식을 좋아해요?
What kind of food do you like??1) 맛 관련 어휘 익히기 (Various taste related expressions)
2) 부정 표현하기 ‘안’ (Negative expression)
3) 좋아하는 것, 좋아하지 않는 것 말하기 (Expressing what a person likes and dislikes)많이 맵지 않아요.
It isn’t too spicy.1) 부정 표현하기 ‘-지 않다’ (Negative expression using ‘-지 않다’)
2) 음식 고르기 (의지 표현 ‘–겠-’) (Choosing food )
3) 음식 주문하기 (Odering food)6 어제 늦게 자서 좀 피곤해요
I went to bed late so I am a little tired.1) 과거의 일 설명하기 (Describing past events)
2) 이유 묻고 답하기 (Asking for and answering causes for such events )경주에 가 봤어요.
I have been to Gyeongju.1) 경험 표현하기 (Describe past experiences)
2) 희망 표현하기 (Describing wishes )
Kyong-Hwon Kim
[프로필]
現 성균관대학교 학부대학 교수
(Professor,University College of Sungkyunkwan University)
[주요저서]
「글쓰기를 위한 문장의 실제와 분석」
「외국인을 위한 대학 한국어 1」
「외국인을 위한 대학 한국어2」
「사고력을 키우는 읽기의 기술」
「한국어 문장 바로 쓰기」
「말하기 능력을 키우는 발표의 기술」
「글쓰기의 과정과 절차」
Won-Sook Hyun
[프로필]
現성균관대학교 학부대학 교수
(Professor,University College of Sungkyunkwan University)
전 태국 시나카린위롯대학교 한국어과 객원교수
(former) Professor Srinakharinwirot University, Thailand
[주요저서]
「한국어 TOPIK문법」
「한러 문형 달력」
「한국 문화 러시아어로 표현하기」
「한국 문학사: 러시아어판」
「러시아어 화자를 위한 한국 문학 읽기」
「한국어 기초 문법」
「사고력을 키우는 읽기의 기술」
「한국어 문장 바로 쓰기」
「말하기 능력을 키우는 발표의 기술」
「글쓰기의 과정과 절차」
Ha-ra Yu
[프로필]
現 성균관대학교 학부대학 교수
(Professor,University College of Sungkyunkwan University)
전 국립국어원 전문위원
(former) Lecturer National Institute of Korean Language
[주요저서]
「말하기 쉬운 한국어 1∼6」
「초등 만화 맞춤법 1∼3」
「사고력을 키우는 읽기의 기술」
「한국어 문장 바로 쓰기」
「말하기 능력을 키우는 발표의 기술」
「글쓰기의 과정과 절차」
Eun-Sil Hong
[프로필]
現 성균관대학교 학부대학 교수
(Professor,University College of Sungkyunkwan University)
전 서울대학교 국어교육연구소 연구원
(former) Senior Researcher Korean Language Education Research Institute of Seoul National University
[주요저서]
「Korean Speaking Advanced 3 : Presentation」
「한국어교육학사전」
「학교가 좋아요 1, 2」
「고급 한국어 회화」
「고급 한국어 강독」
「사고력을 키우는 읽기의 기술」
「한국어 문장 바로 쓰기」
「말하기 능력을 키우는 발표의 기술」
「글쓰기의 과정과 절차」
김소희 튜터
[성균관대학교 한국어교육 석사과정]
이홍렬 튜터
[성균관대학교 한국어교육 석사과정]